-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche for ordinær? Ring Stola
De første skissene fikk vi for nesten et år siden. Nå er Stolas siste skreddersydde Porsche-baserte en realitet. Oppkalt etter et bakkeløp for 112 år siden.
Det er litt over ett år siden inspirasjonen dukket opp på vei hjem fra Detroit-utstillingen. Nå er en ny Porsche-basert Stola spesial på plass.
Han har gjort noe tilsvarende før. Tatt en Porsche, endret nesten hver eneste utvendige bit på den – selv om du måtte se VELDIG godt etter for å oppdage at noe var annerledes, og så solgt den for en solid sekk gull.
Denne gang er utgangspunktet en Cayman S (981 er vel typenummeret?) som beholder alt det mekaniske og all strukturen, men der alt uttapå er endret.
Det er en ex-Alfa designer som har stått for de nye linjene, som tilsynelatende ikke avviker særlig fra originalen, men åpenbart nok til at Alfredo Stola syns han kan be om 145.000 euro for et eksemplar.
Daniele Gaglione heter designeren, han er blant annet mannen bak Alfa Romeos 8C Competizione, og han påstår at det er trekk fra Porsche 904, fra 1963, her.
Ekte håndverk
Halve poenget med akkurat denne bilen er at den er bygget av skikkelige håndverkere i Torino, slike som fører den gamle coachbuild-arven videre.
Alt er håndbanket, med tradisjonelt verktøy – det skulle ikke undre meg om utstyret fremdeles omtales med de samme piemonte-dialekt navnene som oppsto sammen med distriktets karosserivirksomhet for 150 år siden. (Pininfarina ga ut en morsom ordbok for akkurat dette for 20 år siden).
Både utvendig og innvendig er det altså rent håndverk, og selv om eieren ikke akkurat har noe bling og flash å blende naboen med, så vet han i hvert fall at dette er hel ved.
Nå har ikke Alfredo Stola veldige ambisjoner med denne modellen. Han vet nemlig et og annet om akkurat denne delen av markedet (søk på Stola i fritekstfeltet til høyre, så ser du en del av det han har drevet med etter at han solgte familiens konseptbygge-verksted, verdens største, for 10 år siden).
Eksklusivt opplag
Han har kalt opp bilen etter et alpepass ikke langt fra Torino, Moncenisio – og det skal bare bygges 19 eksemplarer av den.
Navnet er også litt sentimentalt. Det første bakkeløpet fra Susa til Moncenisio ble vunnet av Vincenzo Lancia, riktignok på en Fiat, i 1902.
Den første prototypen Alfredos bestefar bygget på sin nye bedrift for 95 år siden, var en jobb han gjorde for Lancia da han var blitt produsent av egne biler.
Det er litt annet sentimentalt her også. Maria Paola, fru Stola, tar seg av fargene og forteller at den helt spesielle blåfargen de har utviklet for denne bilen er inspirert av den fargen som oppstår når himmelen speiler seg i den lille sjøen du finner ved det 2083 meter høye Moncenisio-passet.
Men glem alt det. Stola er en smart fyr, han vet hva han gjør, de tidligere prosjektene hans har han dratt i land alle sammen, han er en verdifull konsulent for Magna Steyr, han underviser ved universiteter i Gulf-statene og han er aktivt med på Rufs aktiviteter.
Dessuten kjenner han fremdeles absolutt alle i bransjen. Det er tross alt bare ti år siden han, og hans store Torino-bedrift, betjente hele verdens bilindustri med de hemmeligste prosjekter.