-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Denne kan bli en realitet
Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav. Modeller som var utenkelige for få år siden kan være på markedet om 2-3 år.
At Porsche skulle lansere elbiler var utenkelig for få år siden, men begeistringen markedet har vist for Taycan har fått selv de mest skeptiske styremedlemmer til å innse at elbiler er en del av Porsches fremtid.
De har allerede røpet av neste generasjon Macan kommer som elbil, men samtidig sagt at en elektrisk 911 er utelukket.
Nå har selv sentrale kilder hos Porsche lettet på lokket og innrømmet at en elektrisk sportsbil ligger i fremtidsplanene til konsernet, og siden 911 – i alle fall foreløpig – er utelukket, dreier det seg om neste generasjon 718.
Panamera og Cayenne tilbys i dag som ladbare hybrider, men en slik drivlinje er vanskelig å plassere i en sportsbil siden den da blir for tung.
Da er det mer realistisk å plassere en batterielektrisk drivlinje i den kompakte sportsbilen. En utfordring i så måte er plassering av batteripakken. De fleste nye elbiler har batteriene i gulvet, men det kommer i konflikt med ønsket om lav sittestilling i en sportsbil.
En løsning kan dermed være å plassere batteripakken bak setene, der vi finner den midtstilte motoren i Boxter og Cayman.
Elmotoren er så kompakt at den kan plasseres på bakakselen – eventuelt en motor på hver aksel om man ønsker å utstyre sportsbilen med firehjulsdrift.
Ved å benytte de siste fremskritt på teknologifronten kan en kompakt, midtplassert batteripakke gi en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og medføre en vektøkning på et par hundre kilogram.
Siden elmotorer har et høyt dreiemoment allerede fra første omdreining er det fullt mulig å bygge en drivlinje som vil konkurrere med dagens fossile drivlinjer med hensyn til akselerasjon og maksfart. Et godt eksempel på sportsbilytelser er 2,5-tonns tunge Taycan.
Et annet argument for en elektrisk E-718 er at Kina er viktigste marked for dagens 718-modeller, og der tar de gjerne imot elbiler i alle størrelser og fasonger.
Allerede for ni år siden viste Porsche prototyper kalt Boxster E som kollega Winding-Sørensen fikk prøve i kontrollerte omgivelser, så tanken på elektriske sportsbiler er langt fra ny.
I mellomtiden har de jo også kjøpt seg inn i kroatiske Rimac som regnes blant de med mest kompetente på elektriske sportsbiler i hele bransjen.
Om bilen realiseres kommer den neppe på markedet før i 2023, men det har ikke hindret vår dyktige illustratør i å manipulere seg frem til hvordan den i så fall kan se ut. Som du ser i hekken har han også lekt seg med å gi bilen et navn.