-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Denne kan bli en realitet
Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav. Modeller som var utenkelige for få år siden kan være på markedet om 2-3 år.
At Porsche skulle lansere elbiler var utenkelig for få år siden, men begeistringen markedet har vist for Taycan har fått selv de mest skeptiske styremedlemmer til å innse at elbiler er en del av Porsches fremtid.
De har allerede røpet av neste generasjon Macan kommer som elbil, men samtidig sagt at en elektrisk 911 er utelukket.
Nå har selv sentrale kilder hos Porsche lettet på lokket og innrømmet at en elektrisk sportsbil ligger i fremtidsplanene til konsernet, og siden 911 – i alle fall foreløpig – er utelukket, dreier det seg om neste generasjon 718.
Panamera og Cayenne tilbys i dag som ladbare hybrider, men en slik drivlinje er vanskelig å plassere i en sportsbil siden den da blir for tung.
Da er det mer realistisk å plassere en batterielektrisk drivlinje i den kompakte sportsbilen. En utfordring i så måte er plassering av batteripakken. De fleste nye elbiler har batteriene i gulvet, men det kommer i konflikt med ønsket om lav sittestilling i en sportsbil.
En løsning kan dermed være å plassere batteripakken bak setene, der vi finner den midtstilte motoren i Boxter og Cayman.
Elmotoren er så kompakt at den kan plasseres på bakakselen – eventuelt en motor på hver aksel om man ønsker å utstyre sportsbilen med firehjulsdrift.
Ved å benytte de siste fremskritt på teknologifronten kan en kompakt, midtplassert batteripakke gi en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og medføre en vektøkning på et par hundre kilogram.
Siden elmotorer har et høyt dreiemoment allerede fra første omdreining er det fullt mulig å bygge en drivlinje som vil konkurrere med dagens fossile drivlinjer med hensyn til akselerasjon og maksfart. Et godt eksempel på sportsbilytelser er 2,5-tonns tunge Taycan.
Et annet argument for en elektrisk E-718 er at Kina er viktigste marked for dagens 718-modeller, og der tar de gjerne imot elbiler i alle størrelser og fasonger.
Allerede for ni år siden viste Porsche prototyper kalt Boxster E som kollega Winding-Sørensen fikk prøve i kontrollerte omgivelser, så tanken på elektriske sportsbiler er langt fra ny.
I mellomtiden har de jo også kjøpt seg inn i kroatiske Rimac som regnes blant de med mest kompetente på elektriske sportsbiler i hele bransjen.
Om bilen realiseres kommer den neppe på markedet før i 2023, men det har ikke hindret vår dyktige illustratør i å manipulere seg frem til hvordan den i så fall kan se ut. Som du ser i hekken har han også lekt seg med å gi bilen et navn.