-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Prius
Hybridbilen Prius har lagt på seg. Nytt utseende, større plass, mer muskler – og mer miljøvennlig.
Først publisert i BIL 6 - 2003.
Det er en helt ny Prius som er produksjonsklar i løpet av noen måneder, og de første norske kundene får sine biler tidlig i 2004. Utvendig lengde er 13,5 cm større enn før, og den innvendige plassen kan sammenlignes med Avensis. Bagasjevolumet er økt fra 390 til 460 liter, samtidig som innvendig bredde i kupéen er 6 cm større enn på forgjengeren.
Fremdriftsmaskineriet, hvor hybridbegrepet altså innebærer at en bensinmotor og en elmotor samarbeider, har fått vesentlig bedre ytelse. Elmotorens spenning er økt fra 274 til 500 volt, og den samlede motorytelsen er økt med hele 50%,fra 33 til 50 kW. Økt spenning betyr at energiytelsen kan økes uten at de elektriske kablene må økes i tverrsnitt, i det hele tatt er det bare å minne om Ohms lov.
Til tross for at batteriytelsen alene er 35% høyere, har utviklingen av batteriteknologien ført til at batteripakken er 15% mindre i størrelse og 25% lettere enn i dagens Prius. Batteriene er av typen nikkelmetallhydrid (NiMH) og leveres av Panasonic. Akselerasjonen er også vesentlig bedre, for 0-100 km/t vil gå unna på knapt 11 sekunder – som er nesten like kjapt som en Camry 2.4 med automatgear – mens dagens Prius bruker 13,4 sekunder.
Lavere utslipp
Det globale målet for CO2-utslipp fra den totale bilparken som et gjennomsnitt, er 140 g/km innen 2008-2009. Dagens Prius har et utslipp på 120 g/km, mens nykommeren skal slippe ut 100 g/km. Dette er mindre enn hva som kommer ut av eksosrøret på dieseldrevne småbiler. Sagt på en annen måte, hvis CO2-utslippet fra en gjennomsnittlig bensinmotor er lik 1, har dagens Prius et utslipp på 0,63. Den nye Prius kan skilte med 0,57, og det betyr at Prius vil være verdens reneste familiebil. Toyota tenker ikke å gi seg med det, for det fremtidige, langsiktige målet er at Prius skal komme ned på 0,33.
At Prius kommer ned på et så lavt utslippsnivå, til tross for at den er en bil i familieklassen, skyldes blant annet bruk av lettere materialer, for eksempel er det aluminium i panseret, bagasjeromslokket og i en rekke andre komponenter. Dessuten er de elektroniske styringssystemene utviklet til å dosere drivstoffinnsprøytingen langt mer nøyaktig og nøysomt. Men hovedgrunnen til det lave utslippet er selvfølgelig å finne i samvirkningen mellom bensin- og elmotorene.
Ved full stopp stanser bensinmotoren, og det betyr at bilen er helt utslippsfri når du står og venter på grønt lys. I lav hastighet, slik som i bytrafikken, drives bilen som regel av elmotoren alene. Bensinmotoren kobles automatisk inn når det er behov for mer kraft. I høyere hastigheter, slik som på landeveien, gjør bensinmotoren jobben alene – men får ekstra drahjelp av elmotoren hvis du trår på gasspedalen med tung fot for å hente ut maksimal akselerasjon.
Tilpasset Europa
Den nye Prius er mer europeisk enn første generasjon som i sin helhet var utviklet og produsert i Japan. Mens forgjengeren har et noe sært og klumpete utseende, fremstår nykommeren som moderne og sportslig. Den nye bygges også i Japan, men mye av utviklingsarbeidet er gjort i Europa med tanke på at Prius skal ha et globalt marked. En forskjell fra modellen som skal selges på hjemmemarkedet, er at Europa-utgaven er tilpasset vårt kjøremønster med mer landeveiskjøring og større variasjon i hastighetene enn det som er normalt i Japan. I praksis betyr dette at batteriene er tilpasset et høyere uttak av energi over kortere tid.
Dagens Prius har ikke vært noen volumselger her på berget. Så langt er det satt norske skilter på 71 biler. Toyota Norge regner med å selge langt flere av den nye, blant annet fordi bilens størrelse og design vil ha appell til flere kunder. Dessuten vil selvfølgelig prisen påvirkes når det legges opp til større produksjonsvolum – men så langt er det ikke kjent hva prisen blir på nykommeren. Fortsatt er det nok slik at de potensielle kundene blir å finne blant dem som er over gjennomsnittlig miljøvernbevisst – og spesielt blant dem som har slik interesse kombinert med teknologisk interesse.
At store og luksuriøse biler også kommer med hybridmotorer, gir en annen gren av Toyota-konsernet et eksempel på. I løpet av to år kommer firehjulstrekkeren Lexus RX med hybridmotor.
TOYOTA Prius:
Bensinmotor:
Sylindervolum: 1497 ccm
kW(hk)/omdr.: 57(78)/5000
Nm/omdr.: 115/4200
Elmotor:
kW(hk)/omdr.: 50(68)/1040-5600
Nm/omdr.: 400/0-2800
Samlet motorkraft: 107 kW (146 hk)
Aks. 0-100 km/t: 10,9 sek
Forbruk snitt, ca: 0,50 l/mil
Lengde: 444,5 cm. Høyde: 149 cm. Akselavstand: 270 cm.
Bagasjeromvolum: 460 liter. (VDA).