-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kraftpakke med komfort
Den nye RAV4 er tredje generasjon, og forbedringene er merkbare.


Toyota RAV4
Først publisert i BIL 8/9-2006.
Den første RAV4 var en morsom bil som banet vei for de populære SUVene med mellomklasseprislapp og firehjulsdrift. Andre generasjon som kom i 2001 var noe mer seriøs og velutstyrt, men hadde litt mindre plass enn sine konkurrenter. Dette er nå rettet på med tredje generasjon, som har vokst med 14,5 cm i lengden.
Bagasjerommet rommer nå over 500 liter, som er godkjent. Samtidig er baksetene mer fleksible enn før, nå legges de flatt ned i en svært enkel operasjon, og dermed har man god utnyttelse av plassen. De kan også skyves inntil 16,5 cm fremover, så man kan prioritere enten bagasje eller passasjerer. Dessverre har RAV4 fortsatt sidehengslet bakdør, uten separat åpning av glassluka, det er slett ikke optimalt.
Førerplassen er oversiktlig og tiltalende, med gode materialer i dashbordet. En ting som irriterer er at bilen har lengdejustering av rattet, men på langt nær i tilstrekkelig monn til at man sitter komfortabelt. Bortsett fra det er setene behagelige og plasseringen av pedaler og gearspak god. Og nye RAV4 imponerer med nydelig fjæring, til liksomterrengbil å være. Særlig i bygater med trikkeskinner og hullete asfalt, hvor konkurrentene skjelver og hopper mer. Styringen er presis, med en god dose følelse.
Vi hadde toppmodellen med hele 177 dieselhester, som er veldig sterk. Vel så imponerende som hestekreftene er det solide dreiemomentet på 400 Newtonmeter. Med slike krefter vil nok en tilhenger oppunder maks tillatt vekt på 2000 kilo ikke være noe problem å trekke. Stabilitetsprogrammet er koblet sammen med servostyringen og firehjulsdriften. En elektromagnetisk kopling optimaliserer kraftfordelingen fra ren forhjulsdrift til varierende grad av firehjulsdrift.
Nye RAV4 har en lang standardutstyrsliste, både på sikkerhets- og komfort/luksusfronten. Med en så kraftig motor og prislapp kommer den i konkurranse med statusbiler som BMW X3, men det er fortsatt et stykke opp til merkebror Land Cruiser.
Kort om bilen:
Pris: kr. 476.500
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2231 ccm. 130 kW (177 hk) v/3600 o/min. 400 Nm v/2000-2600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 439,5 x 181,5 x 168,5 cm. Akselavstand: 256 cm. Bakkeklaring: 18,2 cm. Egenvekt m/fører: 1660 kg. Tillatt totalvekt 2190 kg. Dekk: 225/65R17. Bagasjerom: 513 liter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 70 l/mil
CO2-utslipp: 185 g/km