-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kraftpakke med komfort
Den nye RAV4 er tredje generasjon, og forbedringene er merkbare.
Først publisert i BIL 8/9-2006.
Den første RAV4 var en morsom bil som banet vei for de populære SUVene med mellomklasseprislapp og firehjulsdrift. Andre generasjon som kom i 2001 var noe mer seriøs og velutstyrt, men hadde litt mindre plass enn sine konkurrenter. Dette er nå rettet på med tredje generasjon, som har vokst med 14,5 cm i lengden.
Bagasjerommet rommer nå over 500 liter, som er godkjent. Samtidig er baksetene mer fleksible enn før, nå legges de flatt ned i en svært enkel operasjon, og dermed har man god utnyttelse av plassen. De kan også skyves inntil 16,5 cm fremover, så man kan prioritere enten bagasje eller passasjerer. Dessverre har RAV4 fortsatt sidehengslet bakdør, uten separat åpning av glassluka, det er slett ikke optimalt.
Førerplassen er oversiktlig og tiltalende, med gode materialer i dashbordet. En ting som irriterer er at bilen har lengdejustering av rattet, men på langt nær i tilstrekkelig monn til at man sitter komfortabelt. Bortsett fra det er setene behagelige og plasseringen av pedaler og gearspak god. Og nye RAV4 imponerer med nydelig fjæring, til liksomterrengbil å være. Særlig i bygater med trikkeskinner og hullete asfalt, hvor konkurrentene skjelver og hopper mer. Styringen er presis, med en god dose følelse.
Vi hadde toppmodellen med hele 177 dieselhester, som er veldig sterk. Vel så imponerende som hestekreftene er det solide dreiemomentet på 400 Newtonmeter. Med slike krefter vil nok en tilhenger oppunder maks tillatt vekt på 2000 kilo ikke være noe problem å trekke. Stabilitetsprogrammet er koblet sammen med servostyringen og firehjulsdriften. En elektromagnetisk kopling optimaliserer kraftfordelingen fra ren forhjulsdrift til varierende grad av firehjulsdrift.
Nye RAV4 har en lang standardutstyrsliste, både på sikkerhets- og komfort/luksusfronten. Med en så kraftig motor og prislapp kommer den i konkurranse med statusbiler som BMW X3, men det er fortsatt et stykke opp til merkebror Land Cruiser.
Kort om bilen:
Pris: kr. 476.500
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2231 ccm. 130 kW (177 hk) v/3600 o/min. 400 Nm v/2000-2600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 439,5 x 181,5 x 168,5 cm. Akselavstand: 256 cm. Bakkeklaring: 18,2 cm. Egenvekt m/fører: 1660 kg. Tillatt totalvekt 2190 kg. Dekk: 225/65R17. Bagasjerom: 513 liter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 70 l/mil
CO2-utslipp: 185 g/km