-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota RAV4: Hyttefavoritten
Den er et nummer større, støyer mindre og er litt mer praktisk enn forgjengeren. Ikke rart Toyota mener den skal bli like vanlig i hytte-Norge som solcellepanel, parabolantenne og snurredass.
Først publisert i BIL 4 - 2006.
Toyota RAV4 er ur-SUVen som i år kan feire tiårs jubileum. Det skjer med en splitter ny modell, 14,5 cm lengre enn før – og bagasjeplassen er økt med 25 prosent. Landets 14.200 eiere av RAV4 er samstemte om en ting: Bilen er bra, den har lavt verditap, men bagasjeplassen er for liten. Den nye har mye mer plass til bagasje, og en løsning for å legge ned bakseteryggen som rett og slett er genial. Den er så enkel at selv bestefar greier det ved første forsøk. Løft en liten spak på siden av setet – og vips gjøres bilen om fra fem- til to-seter. Bare nye Honda Civic har en like praktisk løsning.
Mindre støy - mer komfort
RAV4 er bygget på personbilbasis. Det betyr god komfort. Den har lite ute i terrenget å gjøre, og vinner ikke Paris-Dakar. Men når man skal opp de bratte bakkene til hytta, er bilen strålende. Nå er permanent firehjulstrekk erstattet med et elektronisk variabelt system. Kjører du på god asfaltvei med sola i ryggen og små utfordringer, er det bare drift på forhjulene. Blir bakken bratt og snøen dyp, blir det automatisk firehjulstrekk med maksimal fordeling 55/45. Vil du selv overta styringen og ikke la elektronikken bestemme, kan du selv trykke på en knapp og du låser fordelingen. Da må hastigheten være under 40 km/t. Perfekt for å komme opp den aller siste kneika – eller ut av snøhaugen når du ikke gidder å måke.
Bilen har lavere støynivå enn før, særlig med dieselmotor, og komforten er av en klasse som gjør at bilen mest kan sammenlignes med en stasjonsvogn, og ikke en jeep.
100.000 dyrere
De 10.000 som i dag eier fra to til fem år gamle RAV4, betalte rundt 300.000 kroner for bilen. For det var da Toyota solgte bilene til kr 299.900 at salget tok av. Når disse eierne i dag vurderer å bytte i ny bil, vil de oppleve at bilen er blitt 100.000 kroner dyrere. De kan juble over at RAVen de har eid, knapt nok har tapt seg i verdi. Nye RAV4 har en startpris på 354.600 kroner, men åtte av ti vil velge diesel som starter på 373.900. Dessuten, hvis du er en normalkunde, vil du ifølge Toyota Norge velge ekstrautstyr for mellom 50.000 og 100.000 kroner.
Firehjulstrekk er blitt hyttefolkets aller beste venn. Sesongen kan utvides, og man slipper å engste seg for drittføre. RAV4 skal bli hyttebil nummer en. Den er ikke for fin til å frakte bjørkeveden, og den er ikke rumperister med ynkelig komfort. Toyota Norge mener bilen har distansert seg fra Suzuki Grand Vitara, og vil helst at den skal vurderes mot BMW X3...