-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Grand Scenic 1.9 dCi: Komfortabel MPV
Den lange 7-seters varianten av Scenic er på plass. Og plass, det har den nok av.
Først publisert i BIL 2 - 2005.
Grand Scenic har 5 cm lengre akselavstand, og 24 cm lengre totallengde enn 5-seteren Scenic. Simsalabim så er det plass til to ekstra seter bakerst, som legges flatt ned i bagasjeromsgulvet når de ikke er i bruk. Med alle seter i bruk er det fortsatt 200 liters volum til bagasjen, med 5 seter i bruk er det 550 liters volum.
Man skal ikke se seg blind på tallene, så vi fylte bilen med seks personer for å sjekke forholdene i praksis. Med det ene bakre setet lagt ned, fikk både folk og bagasje plass. Ikke like komfortabelt for alle, riktignok – noen hadde en bag mellom føttene, og det var ikke mye plass å boltre seg på for den helt bakerst.
Men det gikk overraskende greit for alle i bilen å delta i praten, selv fra forsetene til bakerste rad. Det tyder på god støyisolering og stillegående motor, i dette tilfellet en sterk dieselmotor som går mykt. 120 hester rekker til å få en fullastet Grand Scenic til å komme seg frem komfortabelt. Komforten er nemlig svært god om bord, særlig med høyeste utstyrsnivå Privilège og det svære soltaket til 10.000 ekstra.
Styringen er som på alle nye Renault – den kjennes kunstig ut og er ikke av de mest presise. En annen irritasjon er den trange plassen mellom bremsepedal og midtkonsoll, man må lirke høyrefoten fra gassen til bremsen med ikke spesielt kraftige sko i størrelse 41.
Ellers er det lett å trives bak rattet. Gearspaken er høyt plassert i dashbordet, og dermed lett å jobbe med. Det overdrevent moderne instrumentpanelet sentralt oppunder frontruta tar litt tid å venne seg til. Turtall og hastighet er vanskeligere å avlese enn i tradisjonelle instrumentpanel.
For den som ønsker komfort og noen ganger behøver plass til mer enn fem i bilen, kan Grand Scenic med dieselmotor være et godt valg.
Renault Grand Scenic 1.9 dCi Privilège
Pris, basis: kr. 344.900 Pris, prøvekjørt: kr 370.620
Motor: 4-sylindret dieselmotor med turbo. 1870 ccm. 88 kW (120 hk) v/6000 o/min. 300 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 449 x 181 x 163 cm. Akselavstand: 273 cm. Egenvekt m/fører: 1605 kg.
Dekk: 205/60R16.
Bagasjerom: 200/550 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,7 sek
Toppfart: 188 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,58 l/mil
CO2-utslipp: 154 g/km