Renault Scénic II

Renault har på imponerende måte fornyet sin Scénic. Prisen avgjør om den vil parkere konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

Renault Scénic II
Renault Scénic II

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Scénic dannet skole da den kom på markedet i 1996, og konseptet med en kompakt MPV, Multi Purpose Vehicle, var så attraktivt at en rekke konkurrenter etter hvert kom på banen, som Opel Zafira, Citroën Picasso, Toyota Corolla Verso, Nissan Tino og Peugeot 307 SW. Nylig har Volkswagen Touran meldt seg til tjeneste og snart kommer Ford med sin C-Max. På tide altså å fornye originalen for å stå i mot den tøffe konkurransen.

Utvendig er bilen blitt en krysning mellom 5-dørs Mégane og Avantime, og har vokst med ca. 9 cm i lengden og hele 10 cm bredden i forhold til forgjengeren. Høyden har derimot krympet med 5,5 cm, mens avstanden mellom akslene er økt 10 cm. Innvendig er også nykommeren topp moderne, på godt og vondt. Renault har vist stor kreativitet ved utvikling av smarte løsninger og utnyttelse av plassen, men vi er ennå ikke fortrolige med de midtplasserte, digitale instrumentene som Scénic har adoptert fra Espace. En av grunnene er at den digitale turtelleren, med sitt stolpediagram, gir for unøyaktig informasjon til at den har praktisk nytte.

En stor forbedring er rattet, som nå kan reguleres i både høyde- og lengderetning samtidig som det ikke er plassert så skjevt. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, samtidig som vinkelregulering på sitteputen gir akseptabel lårstøtte. Venstrefoten finner seg til rette på en bred, god fothviler, og samtidig finner høyrebenet naturlig støtte mot midtkonsollen. Gearspaken er plassert på midtkonsollen, rett under radioen, mens parkeringsbremsen nå er elektronisk som i Grand Espace.

Bredt motorutvalg
Motorprogrammet er velkjent fra Mégane, med tre bensinmotorer, fra 98 til 136 hk, og to dieselversjoner med 80 og 120 hk. Det norske markedet vil etter hvert også få nyte godt av en 100-hesters dieselmotor. Den har samme slagvolum som 80-hesteren, men ytelsen er altså plassert midt mellom den og 1,9- literen.

Motorene kombineres med tre ulike gearkasser. 2,0-liter bensin og 1,9-liter diesel leveres med sekstrinns manuell kasse, mens de øvrige motorene har femtrinns. 1,6-literen og 2,0-literen kan også kombineres med automatkasse. Fjæring/demping virker å være passe avstemt til denne typen bil, og den krenger noe mindre enn forgjengeren. Her har nok det lavere tyngdepunktet betydd sitt, sammen med en anelse mer sportslig fjæring.

Stadig flere nye bilmodeller lanseres med elektrisk styring. Fordelen med elektrisk servo i stedet for hydraulisk, er at det tar mindre plass og bruker ørlite mindre energi. Og vi må vel bare venne oss til det, og håpe at bilprodusentene etter hvert klarer å utvikle de nye styresystemene enda mer – foreløpig er det nemlig få eksempler på at "fremskrittet har gått fremover". Det tar tid å venne seg til den elektriske servoen i Scénic, den gir en følelse av at rattet "henger" litt rundt nullpunktet samtidig som responsen fra veien kunne vært bedre. MPV-begrepet innebærer at bilen byr på fleksible løsninger. Her kan de tre separate baksetene skyves ti centimeter frem eller tilbake, de kan klappes sammen, vippes frem eller rett og slett tas ut. Dessuten, når midtsetet tas ut, kan de to ytterste setene skyves nærmere midten for å gi bedre albuerom til de to passasjerene. Hattehyllen kan stilles i tre ulike høyder, og dessuten kan bakvinduet åpnes mens bakluka er lukket.

Som i forgjengeren finner vi en rekke gjemmesteder av ulike slag, blant annet store rom i gulvet foran hver av fire seteplasser. Boksen mellom forsetene rommer 15 liter og kan skyves frem og tilbake, og dessuten er hanskerommet nesten dobbelt så stort som før, og rommer nå 17 liter. Hvis du trives med følelsen av lys og luft i kupéen, kan du som ekstrautstyr få 1,6 kvadratmeter glasstak, fordelt på vanlig soltak over forsetene og et fast soltak over baksetene.

Hva vil bilen koste? Det vet vi ikke ennå i detalj, ettersom norsk lansering ikke skjer før nærmere slutten av året, men regn med at 1,4-literen starter på 225.000 kroner og at en business-variant med 1,6-literen havner i underkant av 250.000.

Samtidig med fornyelsen av Scénic tar Renault opp kampen mot de ulike kompakte 7-seterne. Våren 2004 kommer Grand Scénic med større akselavstand og større overheng bak, og en tredje seterad som kan senkes ned i gulvet.

DETTE ER RENAULT Scénic II:

Lengde: 426,0 cm. Bredde: 180,5 cm. Høyde: 162,5 cm. Akselavstand: 268,5 cm. Sporvidde f/b: 151,4/151,4 cm. Bagasjeromvolum: 430 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.

1.4 16v

1.6 16v

2.0 16v

1.5 dCi

1.9 dCi

Sylindervolum:

1390 ccm

1598 ccm

1998 ccm

1461 ccm

1870 ccm

Boring x slag:

79,5 x 70 mm

79,5 x 80,5 mm

82,7 x 93 mm

76 x 80,5 mm

80 x 93 mm

Kompresjon:

10,0:1

10,0:1

9,8:1

18,8:1

18,3:1

kW(hk)/omdr.:

72(98)/6000

83(115)/6000

98,5(136)/5500

60(81)/4000

88(120)/4000

Nm/omdr.:

127/3750

152/4200

191/3750

185/2000

270/2000

Egenvekt:

1320 kg

1370 kg

1400 kg

1340 kg

1430 kg

Aks. 0 – 100:

14,3 sek

12,5 sek

10,3 sek

15,7 sek

12,1 sek

Toppfart:

174 km/t

185 km/t

195 km/t

165 km/t

188 km/t

Forbruk by:

0,99 l/mil

0,93 l/mil

1,09 l/mil

0,64 l/mil

0,74 l/mil

Forbruk landevei:

0,60 l/mil

0,60 l/mil

0,64 l/mil

0,44 l/mil

0,50 l/mil

Forbruk snitt:

0,74 l/mil

0,72 l/mil

0,80 l/mil

0,50 l/mil

0,58 l/mil

CO2-utslipp:

176 g/km

172 g/km

192 g/km

135 g/km

154 g/km

Powered by Labrador CMS