Volvo S40: Kompakt bil – stor sikkerhet

Ta en klype Arne Jacobsendesign. Spe på med litt Bang & Olufsen og hiv inn et par krympede Dualit brødristere. Slikt blir det lekker bil av. I tillegg kjører Volvos nye S40 forbasket godt.

Publisert Sist oppdatert

Volvo S40
Volvo S40

Først publisert i BIL 12 - 2003.

Volvo har altså latt seg inspirere av god forbrukerdesign og overført dette til kommende S40/V50. Håpet for Volvo er naturligvis å nå yngre kjøpergrupper enn de som til nå har respondert på S40. Kanskje kan det også løfte den svenske produsenten til nye salgshøyder over hele verden.

Tenk deg fjernkontrollen til en Bang & Olufsen-TV, og du har midtkonsollen i Volvo S40. Supertynn, lekker og ultramoderne, med rom på baksiden. Luftdysene på hver side av dashbordet sender tankene til den nevnte klassiske brødristeren. Bedre kan det neppe gjøres.

Men selv om Volvo gjerne snakker om design og ungdommelig vitalitet, fokuseres det fortsatt tungt på sikkerhet i S40, en bil som forøvrig bygges i Gent i Belgia og er krympet en fyrstikkeskes lengde, men har est ut i bredde og høyde og pakket slik at innvendig plass oppleves større.
– Vi har konstruert bilen til å være like sikker som Volvos store S80, hevder Peter Ewerstrand, prosjektleder og Volvoens far. Han regner med fem stjerner i EuroNCAP. Dette har blant annet vært mulig å oppnå ved å slanke motoren for å oppnå mer deformasjonsplass i motorrommet. Seks kollisjonsputer, klimaanlegg og elektronisk stabilitetsprogram (DSTC) hører naturligvis til standardpakken i alle varianter. Integrerte barneputer kan bestilles til baksetet.

Styringsjustering
Men så var det styringen. Den elektrohydrauliske. Volvo trodde de var flinkere med elektronikk enn Ford og Mazda – så gikk det galt – og bilen lot seg knapt styre ved gjentatte raske rattbevegelser.

Dette kan være farlig, sa de svenske jurymedlemmene under testene i konkurransen om Årets Bil for 2004, og sendte Volvoen hodestups ut av kampen om en finaleplass. Rart at slikt ikke oppdages før journalister får kloa i bilen. Nå lover Volvo at pumpetrykket er skrudd opp og bilen klarer elgtesten med glans. Testbilene vi kjørte, oppførte seg som de skulle.

I det hele tatt kjører Volvos nye S40 veldig bra. Med mye motorkraft oppleves den svært sportslig og sikker – det er bare å skuffe havre til turbohestene (220 i alt) og nyte hvert sekund der fartsgrensene tillater det. Men etter noen titalls mil med høyt turbotrykk føltes selv 170 hk puslete. Likevel velger vi å se på S40 som familiebilen blant de tre halvbrødrene; Ford Focus C-Max, Mazda3 og Volvo S40. Her står C-Max for fornuft og Mazda for sportslighet. Plattformen på de tre er i grove trekk lik.

Bredt motorprogram
Motorprogrammet i S40 begynner med et par firesylindrede Ford motorer (1,6 liter/100 hk og 1,8 liter/125 hk) før det fortsetter med Volvos egne femsylindrede rekkemotorer (2,4/140, 2,4/170 og 2,5/220 hk). Sistnevnte bygges etter hvert også med firehjulsdrift. Pluss så på med et par dieselmotorer fra Fords samarbeidsprosjekt med Peugeot (110 hk og 136 hk – sistnevnte med moment som Volvos kraftigste bensinturbomotor, 340 Nm), så er motorprogrammet komplett.

Volvo lover CVT-kasse på en av bensin- og dieselutgavene. De første offisielle S40-prisene starter på 330.900 kroner, men faller ganske raskt til rett under 300.000 kroner når bilen er på norske veier i januar med 1,8-literen på plass.

Med ny S40/V50 tar Volvo det definitive farvel med gjennomsnittsbilkjøperen. Som medlem av Fords Premier Automotive Group orienteres Volvo i posisjon for også å kjempe mot BMW og Audi. 3-serien og A4 blir derfor, sammen med Saab 9-3, viktigste konkurrenter for S40 i Norge, slik Volvo ser det. Dagens S40/V40 fortsetter fram til sommeren til gi-bort-pris (fra 224.900 kroner).

Tiden vil vise om kundene oppfatter Volvo som premium på linje med tyske prestisjebilbyggere.

Dette er Volvo S40:

Lengde: 447 cm. Bredde: 177 cm. Høyde: 145 cm. Akselavstand: 264 cm. Vekt: 1399 kg. Bagasjerom: 404 l. Tankvolum: 62 liter (diesel 55 liter).
Andre aktuelle motorer: 1,6/100 hk/145 Nm, 1,8/125/163 Nm, 1,6D/110 hk/240 Nm

Powered by Labrador CMS