Volvo S40 T4

Den skulle selvsagt vært med i vår sportsedantest, men 2001-modellen var ikke klar ennå. Nå er den her, og bedre enn noen gang.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Det er ikke bare T4-utgaven av S40 som er bedre enn noen gang, ansiktsløftingen 2001-modellene har fått kommer hele S/V40-serien til gode, og den er merkbar. De kosmetiske endringene er minimale, og for den uinvidde er de knapt nok merkbare.

Endringene på komfortsiden er mer følbare, blant annet i form av lavere støynivå. Selv om S40 fortsatt mangler den robuste følelsen som kjennetegner for eksempel BMW 3-serie og Audi A4, er 2001-modellen vesentlig mer kompakt og føles mer robust enn fjorårsmodellen.

Førerplassen er i store trekk som før, men nytt stereoanlegg med navigasjonssystem kan nå leveres som tilleggsutstyr. Selv om T4 med sine 200 hk er en bil med sportslige ambisjoner, er interiøret nokså nøkternt og uten sportslige utskeielser. Setene er behagelige og gir god sidestøtte, men holder ikke på langt nær så godt på sjåføren som i for eksempel Accord RType og Impreza GT Turbo.

T4 er derimot sportslig nok på veien. Rekkefireren går nydelig og nøysomt ved normal kjøring. Effekten kommer mykt og bensinforbruket ligger på et svært hyggelig nivå. Forbruket kan lett holdes under 0,6 l/mil ved normal kjøring. Men vil du utnytte de rå kreftene motoren har på lur, må du også regne med at forbruket lett øker med 0,2 l/mil. Med turboen i full aktivitet er frasparket imponerende – 300 Nm sparker skikkelig i fra, så kraftig at selv med 215/50VR16-dekk har forhjulene store problemer med veigrepet.

For sterk
På svingete vei og tørr asfalt jobber antispinnreguleringen overtid når gasspedalen legges mot gulvet ut av svingene. På våt asfalt er det bare å holde igjen på gasspådraget. Motoren er rett og slett for sterk, og forhjulsdriftens begrensinger merkes godt.

Dårlig stabilitet på sporete vei er ikke noe stort problem unntatt under akselerasjon. Da skal du til gjengjeld holde hardt i rattet både i svingene og når veien er sporete, et fenomen det er vanskelig å komme utenom når en operer med 200 hk og 300 Nm dreiemoment.

S40 T4 konkurrer mer med Mondeo ST200 enn med Accord 2.2R, men føles lettere og er kvikkere i responsen enn Mondeoen. Volvoens styring er kontant og presis, og den trives på svingete vei. På slett vei er komforten god, men straks du kommer på dårlig asfalt eller grusvei, merker du at fjæring og demping er fast, litt for fast hvis det er komfort du ønsker, og litt vel fast også sammenlignet med enkelte sportsligere konkurrenter.

Er du på jakt etter et råskinn i pen innpakning, er T4 absolutt en bil det er verdt å se nærmere på, nøyer du deg med litt mer beskjedne motorytelser, er det flere varianter å velge blant, fra 109 til 160 hk. Et par dieselmotorer med direkteinnsprøyting står også på programmet.

VOLVO S40 T4:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder og turbo. Kompresjon: 8,5:1. Sylindervolum: 1855 ccm. Boring og slaglengde: 81,0 x 90,0 mm. Effekt: 147 kW (200 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 300 Nm v/2400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55VR15.
Mål: Lengde: 412,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 138,8 cm. Akselavstand: 246,5 cm. Sporvidde f/b: 146,0/145,0 cm.
Egenvekt: 1300 kg. Tillatt totalvekt: 1780 kg. Maks vogntogvekt: 3180 kg.
Bagasjerom: 470 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 7,3 sek
Toppfart: 235 km/t
Forbruk bykjøring: 1,27 l/mil
Forbruk landevei: 0,67 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
Pris: kr. 387.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS