Volvo S40/V50: Volvos nye volumselger

Måten norske avgifter beregnes på gjør det selvfølgelig interessant med en 1,6-liters motor i stedet for 2 og oppover. Særlig når den er så kjørbar som i Volvos minste.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 4 - 2005.

Siden Volvo tilhører en del av storfamilien Ford begynner det å bli enkelt å finne passende biter. Begge de to 1,6 liters motorene som nå leveres i S40 og V50 er hentet fra hylla til moderen. Bensinmotoren er et rent Ford-produkt, dieselutgaven har sin bakgrunn i samarbeidet med PSA.

Det første møtet med de nye motorene skjedde over et par hundre kilometer i Norge og Sverige og bekreftet bare at begge alternativene er eminent kjørbare. Dieselmotoren med sitt høye dreiemoment (240 Nm ved 1750 omdreininger) gjorde selvfølgelig inntrykk. Men de av oss som liker å bruke gode gearkasser har nok allikevel bensinmotoren som favoritt selv om det (Kyoto, forbruk, transportfilosofi i bakhodet) selvfølgelig er juvenilt å fremheve herlige gearskift ved nesten 6000. De nye motorene kommer til å dukke opp i BILs tester, men allerede etter den første turen er det lett å forstå at her har vi Volvos nye bestselger, og ikke bare på grunn av prisen. Av de 2350 bilene av denne serien som skal selges i år vil godt over 1000 være 1,6 litere. Og av dem vil 80 prosent være diesel. Så bare 20 prosent vil få gleden av 6000 o/min!

Volvo V50 1.6 og 1.6d

Lengde: 451 cm. Bredde: 177 cm. Høyde: 145 cm. Akselavstand: 264 cm. Bagasjeromvolum: 417 liter, 1307 liter med nedfelte seter (VDA). Tankvolum: 55/62 liter.

V50 1.6

V50 1.6d

Pris:

kr. 274,900,-

288,900,-

Sylindervolum:

1596 ccm

1560 ccm

kW(hk)/omdr.:

74(100)/6000

81(110)/4000

Nm/omdr.:

150/4000

240/1750

Egenvekt:

1299 kg

1387 kg

Aks. 0–100 km/t:

12,0 sek

12,1 sek

Toppfart:

185 km/t

190 km/t

Forbruk snitt:

0,72 l/mil

0,50 l/mil

CO2-utslipp:

171 g/km

132 g/km

Powered by Labrador CMS