Volvo S70/V70

Volvo gir S70/V70 forsiktige endringer i forhold til forgjengeren 850 for å forsterke bilens status. Endringene på S70/V70 er synlige – spesielt på sedanen – men ikke særlig merkbare. Det er da også vanskelig å føle at en bil er blitt sikrere. Men Volvo-kjøperne får nå større valgfrihet enn tidligere. Sammen med lanseringen av V70/ S70 kommer flere utstyrspakker, blant annet en som er spesielt utviklet for V70 AWD.

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 1997.

Never change a winning team, heter det. Og til tross for at Volvo påpeker at de har 1.800 nye eller endrede deler på S70/V70 i forhold til Volvo 850, er endringene på ingen måte oppsiktsvekkende. S70/V70 er litt rundere i kantene enn sin forgjenger og har dessuten fått en markert V-profil på panseret.Volvo våget ikke å gjøre forandringer i herregårdsvognens — V70s — utseende bakfra, men sedanen har fått klare endringer og minner sterkt om lillesøster S40 sett den vinkelen.

Innvendig er endringene større. I første rekke har Volvo hentet dashbordet fra coupéen C70 der lysere og trivelige materialer brukes for å skape en følelse av at kupéen er rommeligere. Kupémålene er nemlig uendret. Om det var lett å finne en god sittestilling i 850, er det blitt enda lettere i S70/V70, blant annet på grunn av en bedre høydejustering.

På sikkerhetssiden er i første rekke en forsterket B-stolpe med på å gi bedre beskyttelse ved sidekollisjon. Beltestrammerne er forbedret, det høytsittende bremselyset reagerer raskere og rattstammens utforming er endret for å bedre beskyttelsen ved påkjørsel for- eller bakfra. Tyverisikringen er mer effektiv enn før, blant annet ved at låsesylindrene er festet bedre. Om noen forsøker å vri rundt låsesylinderen med makt, vil denne bare snurre rundt uten å låse opp døren. Selv om bilruten knuses kan ikke døren åpnes — man får ikke låst opp døren fra innsiden når bilen er låst fra utsiden.

Volvo S70/V70 leveres med samme motorer som i 850 serien — i alt 7 ulike motorer. 2 av motorene er vanlige innsprøytingsmotorer, 2 er bensinmotorer med lavtrykkturbo, 2 har høytrykkturbo og den siste er en direkteinnsprøytet turbodiesel, en 2,5-liter som også finnes i Audi A6. Av disse motorene er det bare de to motorene med høytrykkturbo som er endret. 2,3-literen har nå en effekt på 240 hk og dreiemoment på 330 Nm, en økning på henholdsvis 6 og 10 prosent, mens 2-literen har fått 225 hk/310 Nm, en økning på 7 og 3 prosent. Nytt for S70/V70 er også at firehjulstrekkeren AWD kan leveres med to motoralternativer; enten en 2-liters høytrykkturbo eller en 2,5-liters lavtrykkturbo, men fortsatt er AWD forbeholdt V70.

Volvo har i enda større grad enn tidligere skreddersydd ulike utstyrsløsninger for de forskjellige modellene og har blant annet et eget utstyrsforslag til AWD-modeller. Der kan Volvo blant annet tilby takboks med geværholder — perfekt for jegeren. Dessuten har All Wheel Drive — AWD — blitt tilgjengelig med flere motorer, også motorer som passer adskillig bedre inn i det norske avgiftssystemet enn 2,5-literen som var eneste alternativ på 850 AWD. Alle modellene er leveringsklare i begynnelsen av året, men det vil fortsatt ta litt tid før vi ser etterfølgeren til 850R, men den kommer den også. Mest interesse knytter det seg til C70 som vil bli levert med tre ulike motorer; 2,0- og 2,3-liters motorer med lavtrykkturbo eller 2,5-liters høytrykkturbo. Prisene varierer fra 499.000 til 699.000.

Til tross for et litt høyere utstyrsnivå og økt effekt på enkelte motorer, blir prisoppgangen på S70/V70 i forhold til 850 ganske beskjeden — omlag 10.000 på de rimeligste modellene og noe mer på de dyreste. Inngangsbilletten er dermed 343.000 kroner for en S70 2.0. Det er mye penger, men dersom man velger å sammenligne svensken med Audi, BMW og Mercedes blir ikke regnestykket så galt likevel og det er der Volvo selv ønsker å plassere seg. Endringene er kanskje små og lite merkbare, men etterfølgeren til Volvo 850 burde stå seg godt i noen år til.

DETTE ER VOLVO S70/V70:

Powered by Labrador CMS