-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
2000-bilen Storbilklassen: Volvo S80
S80 har vakt oppsikt innen bilindustriens store og ligger i forkant både når det gjelder design, sikkerhet og teknikk. Et svensk industriprodukt det står respekt av.
Først publisert i BIL 1 - 2000.
Den som leter, finner mye nostalgi i S80 linjer. Tenk på Volvo Amazon, se for deg hvordan den ville vært hvis linjene var blitt videreført. Kanskje du ser for deg en bil som ikke er så ulik en S80. Det som gjør S80 så lite "volvoaktig" er rett og slett at den ligner for lite på de kantete Volvoene vi har levd med siden Amazon ble avløst av 140.
Førerplassen er moderne, og Volvo har lagt til rette for bilmontert telefonsystem. Midtkonsollen kan ved første øyekast virke litt overlesset, men faktum er at alle funksjoner er logiske og enkle å betjene. Som de fleste andre av Volvos førerplasser, er også denne ergonomisk svært god. Eneste minus kan være litt svak korsryggstøtte, men kjørestillingen – forholdet mellom ratt, pedaler og sete – er meget god. Dette er en bil som bærer tydelig preg av å være utviklet av folk som har et aktivt forhold til bilkjøring og kjører bil under krevende forhold.
Selv om S80 2.4S har god fjæringskomfort, er kjøreegenskapene på et nivå som kan innby til sportslig kjørestil på svingete veier. Først i de krappe hårnålsvingene merker en at den er litt myk, men både kritiske unnamanøvre og kvikk svingkjøring takler den sporsikkert og stabilt. Styreresponsen er god, og styrefølelsen er på et nivå som gjør det enkelt å mestre glatte vinterveier. Dette er en av de mest dynamiske bilene i klassen. 2,4-liters motoren med 140 hk oser ikke direkte av kraft, men har et bruktbart dreiemoment og en fornuftig utveksling. Akselerasjonen er ikke imponerende, men trekkraften er god. Motorstøy er ikke noe problem, tvert imot er lyden av rekkefemmeren akkurat så potent at det frister til å la motoren utnytte toppen av turtallsregisteret. Volvos automatkasse sjalter behagelig og uten rykk, men noen ganger oppleves den som litt treg ved kickdown, noe du vil venne deg til og kan kompensere for.
Komforten er det ikke noe å utsette på. Støynivået er ikke blant de aller laveste i klassen. Men samtidig har S80 et lydbilde som gir god kontakt med veien og kjøreforholdene, noe som er en fordel ved krevende vinterforhold. Fjæringskomforten er god, og plassforholdene er det ikke noe å utsette på. Klimaanlegget gir god luftsirkulasjon og jevne temperaturforhold i kupeen. Som vanlig har Volvo satt seg høye mål når det gjelder både passiv og aktiv sikkerhet. SIPS, sidekollisjonsbeskyttelsessystemet som første gang ble brukt i 850, er videreutviklet og komplettert med en oppblåsbar gardin for å beskytte hodet ved påkjørsler fra siden. Dessuten har S80 også WHIPS som gir ekstra beskyttelse av rygg og hode ved påkjørsler bakfra. Den aktive sikkerheten kan bedres ved å velge S80 med DSTC som sørger for bedre stabilitet og reduserer faren for skrens.
En av de mest interessante nye løsningene Volvo har introdusert i S80, er et nettverk bestående av 18 computere. Et system som gjør det enkelt å skreddersy utstyrspakker, legge til nytt utstyr og forenkler feilsøkingen når det oppstår feil. Med dette systemet er behovet for kabler redusert, noe som gjør kabelnettet enklere og lettere.
Volvo har lagt ned all sin viten i S80, og den skal danne skole for en helt ny generasjon biler fra Volvo. Mens Volvo var et volummerke i 1975, har de nå utviklet seg til et nisjemerke, og jeg har ingen tro på at det kommer en ny volumselger fra Volvo.
VOLVO S80 2.4S:
Motor: 5-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr. sylinder og variable ventiltider. Sylindervolum: 2435 ccm. Effekt: 103 kW (140 hk) v/5700 o/min. Dreiemoment: 220 Nm v/3750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 215/55HR16.
Mål: Lengde: 482,2 cm. Bredde: 183,2 cm. Høyde: 143,4 cm. Akselavstand: 279,1 cm.
Egenvekt m/fører: 1582 kg. Tillatt totalvekt: 2040 kg. Maks vogntogvekt: 3840 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 440 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0–100: 11,4 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk snitt: 0,90 l/mil
Pris: kr 434.900,-
Billigste modell: S80 2.4S man: kr 416.900,-
Forbruk ifølge 93/116/EU.