Direktørvogn

Med nye S80 går Volvo i strupen på sine tyske konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Volvo S80

Først publisert i BIL 6 - 2007.

Da første generasjon av Volvo S80 ble lansert for åtte år siden, var den det første klare tegnet på et farvel til kubistisk svensk bildesign. De seneste årene har det imidlertid blitt tydelig at tiden har gått fra S80, og mange av de som har vært på jakt etter en stor luksuriøs sedan har nok valgt å se en annen vei.

Når den nye generasjonen er på veien tilbyr den noe Volvo aldri har gjort tidligere, nemlig åtte sylindere i en personbil. Med dagens fokus på miljø og fornuft er Volvo S80 V8 antagelig like politisk korrekt som å stille opp på møte i dyrebeskyttelsen i ulvepels. 4,4 liter og 315 hester gir et CO2-utslipp på 284 gram pr. kilometer. Ikke dårlig til å være en V8er, men likevel over det dobbelte av EUs mål om 140 gram.

Guttebil for gubber

Motoren som så langt har vært å finne i XC90 er utviklet av japanske Yamaha – tverrmontert med variable kamtider, variabelt innsugingssystem og fire katalysatorer. Under utviklingen av nye S80 har Volvo gjort mye for å kvitte seg med gubbestemplet. Teknikken er basert på en helt ny plattform, eller snarere en bank av forskjellige komponenter fra Ford-konsernet.

Ved første øyekast ser nye S80 litt mindre ut enn forgjengeren, men i virkeligheten har både akselavstand og totallengde blitt lengre. De elegante linjene du finner på utsiden går igjen innvendig. Skandinavisk luksus representert ved eksklusive materialer, der filosofien har vært å tilby fører og passasjerer ting man trenger, ikke bare knapper og tekniske løsinger fordi man kan.

Kanskje mangler litt av den gedigne luksusen som føler i en Audi eller en like førerorientert utforming som du finner hos BMW, men førermiljøet er tiltalende og gir deg en klar følelse av eksklusivitet.

Vil kjøres

Fra stillestående til hundre bruker den snaut 1800 kilo tunge bilen 6,6 sekunder. Den sekstrinns girkassen er myk, men rask, og i normal motorveihastighet ligger turtallet under 2.000 omdreininger. Skulle du ha behov for å kjøre forbi føles det som du har ubegrenset med kraft tilgjengelig på svært kort varsel. Bilen er som skapt for langturer og støynivået i bilen er behagelig lavt. Det adaptive understellet Four-C gir deg tre innstillinger for støtdemperne. Comfort, Sport og Advanced.

Til tross for at man åpenbart har hatt fokus på komfort er bilen ganske underholdene og byr på store mengder kjøreglede også når du tar den med bort fra hovedveiene. Med firehjulstrekk fra Haldex føler du at du har fint trykk ut av svingene.

Styringen har blitt betydelig er presis enn vi husker den fra forgjengeren. Som standard utstyr på toppmodellen får du hastighetsavhengig servo som kan stilles på tre nivåer; mykt, medium og hard. Presset innenfor norske hastighetsbegrensinger står kjørefølelsen ikke noe tilbake for en tøff konkurrent som Audi A6.

Innovasjon

Volvo har alltid satset tungt på sikkerhet. Nye S80 er ikke noe unntak. Et svært smart antikollisjonssystem, som kommer sammen med den adaptive fartsholderen, sørger ved hjelp av et kraftig rødt lys oppe på dashbordet og et lydsignal for å gi deg et kraftig varsel om du nærmer deg en bil for raskt. I følge Volvo vil systemet i fremtiden også hjelpe til med å bremse om du ikke selv reagerer.

Du kan også få BLIS – Blind Spot Information System – som ved hjelp av kameraer i speilene sjekker at det ikke finnes biler i dødvinkelen, og varsler med et rødt lysblink. For deg som ikke utelukkende kjører på motorvei vil man nok ganske fort bli lei av en nærmest evig blinking i det røde varsellyset for det meste av ting som tilfeldigvis står plassert langs veien.

Totalt sett har Volvo med S80 lykkes bra med å kombinere kjøreglede, ny teknikk og et design som gjør den til et alternativ som en kompetent sedan i premiumsegmentet.

Fakta om Volvo S80 V8 AWD Aut.:

Powered by Labrador CMS