-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat Toledo 1.6
En europeisk spanjol fra Belgia.
Først publisert i BIL 9 - 1000.
Seat Toledo er den siste i rekken av Volkswagengruppens Golf-kloninger. Understell, motor og svært mange av de mer skjulte deler og komponenter er tilnærmet identisk med det vi finner på en VW Golf. Eller en Skoda Octavia. Eller en Audi A3. For VW betyr dette penger spart på utvikling og lavere pris på deler som masseproduseres i enda større
serier. Men det kan føre til problemer hvis bilene blir for like. Vi har kjørt Toledo med diesel tidligere. Denne gangen er det en 1,6-liters motor som befinner seg i motorrommet.
Spanske hester
Motoren er frisk og til tider kan man innbille seg at det er mer enn 100 hester som sparker fra. Toledoen føles kvikk og lettkjørt, men du trenger litt turtall. Motoren yter 100 hester ved 5.600 o/min og dreiemomentet når sin topp først ved 3.800 o/min. Fra stillestående bruker den 11,5 sek til 100 km/t.
Førsteinntrykket er at fjæringen er fast og litt sportslig, men blir man ivrig i svingene merkes det fort at Toledo ikke er noen nesten-GTi.
Du sitter godt. Setene har god sidestøtte, men stoppen er fast og det kan bli ubehagelig på lange turer. Hjulstøyen er godt dempet i motsetning til i søstermodellen Skoda Octavia hvor det høye støynivået har vært et av de få ankepunktene mot bilen.
Det er mer naturlig å sammenligne Toledo med VW Bora 1.6 siden de begge er firedørs sedan. Du sparer 8.000 kroner og får elektriske vindusheiser med på kjøpet hvis du velger "spanjolen" fremfor "tyskeren". På den annen side er det i Bora valgt litt mer eksklusive materialer i interiøret. Noe må man jo få for åtte tusenlapper. Motor og understell er derimot tilnærmet identisk.
Toledo har nå fire dører og normalt bagasjerom, mens forrige modell var en femdørs kombi. Bagasjerommet er fremdeles svært rommelig med sine 500 liter, men lasteåpningen er litt snau hvis du skal ha på plass store gjenstander.
SEAT TOLEDO 1.6:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1.595 ccm. 74 kW (100 hk) v/5.600 o/min. 145 Nm v/3.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 195/65VR15 (Dunlop SP 200E).
Mål: Lengde: 443,9 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 143,6 cm. Akselavstand: 251,3 cm. Sporvidde: f/b: 151,3/149,2 cm.
Vekter: Egenvekt u/fører: 1.154 kg. Tillatt totalvekt: 1.680 kg.
Volum: Bagasjerom: 500 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0-100 km/t: 11,5 sek.
Toppfart: 188 km/t
Forbruk by: 1,06 l/mil
Forbruk landevei: 0,59 l/mil
Forbruk snitt: 0,76 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 191.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.