-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vanedannende
I Touareg har Volkswagen forsøkt å tone ned hvor flott bilen egentlig er, for ikke å skygge for Audi, Porsche og ikke minst for Bentley.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.
Jeg har tidligere skrevet at det er lett å bli bortskjemt i ladbare Bentley Bentayga. Men det er det såvisst også i Touareg, og skimter du R-en på hekkluka eller i grillen, så vær forsiktig med å henge på. Nederlaget kan bli sviende. For dette er i virkeligheten en ulv godt pakket inn i anonym pels for å vise en eier som snobber ned uten å måtte ofre ytelser.
Dessuten er den jo billig. Med prislapp rett under 1,2 millioner, koster Touareg mindre enn halvparten av en Bentley Bentayga, og – unnskyld Bentley, plattformen og ytelsene er de samme. Den eneste forskjellen, for dem som henger seg opp i detaljer, er at VW sperrer toppfarten på 250 km/t. Det gjør ikke Bentley, uten at det påvirker toppfarten i særlig grad.
DEL AV FAMILIE
Touareg er altså nederst på rangstigen av de fem ladbare på samme plattform fra VW-konsernet med Audi Q7 60 TFSI e quattro, Q8 60 TFSI e quattro, Porsche Cayenne E-Hybrid og Bentley Bentayga hybrid på trinnene oppover i prisstigen. Plattformen er den samme med V6-motoren på tre liter og 340 hk (kommer fra Audi), alt koblet til en åttetrinns kasse, og som når elmotorene inkluderes fordeler samlet effekt på 462 hk (449 hk i Bentley) til alle hjulene via en åttetrinns kasse.
Med Touareg tenker jeg ikke umiddelbart på Volkswagen. Finish, materialvalg og annet som bidrar til trivsel inne i bilen, ligger nærmere Audi og minst et par stigtrinn over det VW-familien generelt byr på. Her er luftfjæring en del av pakken, åtte kjøreprogrammer inneholder alt fra økonomikjøring via offroad og snø til å hente fram de mest sportslige ytelsene.
SVÆRT PÅKOSTET
Et par skjermtrykk regulerer seteputenes lengde/bredde og sidevangenes bredde. Her er nok plass til å sitte godt i baksetet, bagasjerommet laster det meste når først den digre kofferten til ladeledningene settes igjen hjemme, og LED Matrix-lys gjør at en ser godt i mørket. Drivlinjen, VWs eneste V6 bensin for øvrig, parkerer det meste med VW-logo på.
Fordi den 9,2 tommer store naviskjermen nærmest er firkantet, blir bildeflaten ekstra stor, og skarpheten i kombinasjon med godt ryggekamera gjør det til en lek å lukeparkere 4,88 meter lang bil.
Det er greit at 462 hk tar den nær 2,4 tonn tunge bilen til 100 på 5,1 sekunder, men enda viktigere er 700 Nm i moment når båt og tilhenger bak nærmer seg 3,5 tonn i vekt. I Touareg vektlegges komfort mer enn sportsligheten Porsche med Cayenne har fått ut av samme grunnpakke. Det er i grunnen helt greit. Noen forskjeller skal det tross alt være.
47 KILOMETER
At en bil med 462 hk klarer seg med 0,28 liter bensin på mila, sier mer om WLTP-syklusen enn om det reelle forbruket. Men først noen ord om strømforbruket. 17,9 kWt brutto batteripakke skal gi 47 kilometer elektrisk rekkevidde. Rekkevidden er i seg selv ikke imponerende sammenliknet hva BMW og Mercedes henter ut av sine store og ladbare SUV-er, men likevel akseptabelt når jeg legger til at i test stoppet rekkeviddemåleren på 48 km.
Med tomt batteri var det fullt mulig å kjøre på rett under 0,9 liter/mil, men jeg registrerte at bilens langtidsforbruk over 5900 km lå på 1,14 liter/mil.
Så er jeg veldig i tvil om hvor motivert eiere av biler til godt over millionen er til å plugge den i strømnettet etter hver kjøretur så lenge de ikke må. Da må i så fall ladekontakten være svært lett tilgjengelig.
Touareg R fungerer jo akkurat like godt som hybrid om den ikke lades. Er det nødvendig med 462 hk? Slett ikke. Nedskalert til 381 hk, men fortsatt med drift på alle hjul, synker basisprisen med 140.000 kroner til 907.500 kroner.
Men ville jeg på dette nivået gått ned i pris og ytelse? Jeg er sannelig ikke sikker.
VI SYNES
Velvære er fellesnevneren for Touareg R e-Hybrid. Høy ytelse følger med som bonus.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 2995 ccm, V6, twin turbo bensin |
Effekt/moment: | 340 hk/450 Nm |
Elmotor 1: | 136 hk/400 Nm |
Samlet effekt: | 462 hk/700 Nm |
Drivlinje: | 8A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 5,1 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Batteri: | 17,9 kWt |
El-rekkevidde: | 47 km |
Forbruk: | 0,28 l/mil |
CO2/NOx: | 63 g/km - 18,4 mg/km |
Mål LxBxH: | 488/198/172 cm |
Akselavstand: | 290 cm |
Bakkeklaring: | 22 cm, variabel med luftfjæring |
Bagasjerom: | 665 - 1675 liter |
Egenvekt: | 2390 kg |
Tilhengervekt: | 3500 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2018) |
Garanti: | 5 år/100.000 km |
Batterigaranti: | 8 år/160 000 km |
Pris fra: | Kr. 1 039 600 |
Pris testbil: | Kr. 1 187 426 |
Miljøklasse: | C |