-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Touran 1.9 TDI DSG
Med dobbel clutch bruker DSG-systemet kun 0,2 sekunder på hvert gearskift, kjappest av alle.

Først publisert i Bil 4 - 2004.
Vi har tidligere omtalt Audi TT med det nye DSGgearet, der kjappheten er svært viktig. Overført til en Touran mini-MPV med drøyt hundre diesel-hester er det ikke så viktig med kjappe gearskift, men det har jo andre fordeler også.
En detaljert forklaring av hvordan gearet fungerer finner du i forrige nummer av Bil. Kort fortalt er det neste gearet, opp eller ned, lagt inn på forhånd og ligger på vent, til du selv skifter gear eller automatikken gjør det for deg. Det er gjort mulig med dobbel clutch og en solid dose elektronikk. Og i forhold til tradisjonelle automatkasser senker DSG-systemet forbruket.
I Touran med den minste dieselmotoren skulle DSG passe godt, med det relativt smale turtallsregisteret. Og det gjør det til en viss grad. Skiftene går kjapt, og uten merkbart tap av trekkkraft. Men i 60-soner legger man merke til en irriterende dur i bilen. Plutselig er den borte, men så kommer den tilbake igjen. Du ser turtellernåla spretter opp eller ned, så kjapt går det. Det er altså når den legger inn det høyere gearet at den lavfrekvente duren oppstår, og selv om den ikke er høy, er den godt merkbar. Når motoren kommer over 1400 o/min er det lite du hører fra den.
Som vi tidligere har konstatert er Touran en veldig god bil å kjøre, den gir et solid kvalitetsinntrykk. Her har den i tillegg til DSG fått skinninteriør og navigasjon pluss mye annet snadder, og dermed kommer prisen opp i vel 385.000 kroner.
Volkswagen Touran Highline 1.9 TDI DSG:
Pris: 335.620,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor.1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 250 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: Lengde: 439 cm. Bredde:179 cm. Høyde: 165 cm.
Akselavstand: 268 cm.
Egenvekt m/fører: 1654 kg.
Tillatt totalvekt: 2250 kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 695 liter.
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 13,2 sek.
Toppfart: 177 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,6 l/mil.
CO2-utslipp: 162 g/km.
Konkurrenter: Opel Zafira, Ford C-Max, Citroën Picasso, Renault Scenic.