Volkswagen Touran

Den trekker ikke kunder på sitt utseende, men det vil kjøreegenskaper og fleksibilitet gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 4 - 2003.

Kanskje er det bilens kjedelige utseende som “lurer oss til å dempe forventningene. I det vi setter oss inn bak rattet til vårt første møte med Touran, har vi nemlig ingen tanker om at den vil gi oss noe i retning av en meget positiv kjøreopplevelse. Stor er derfor overraskelsen etter hvert som vi legger milene bak oss – dette er kjøreegenskaper langt over det middelmådige.

Hjulopphenget er uvant sportslig til å være denne typen bil, og det er en fryd å kjøre svinger – også fordi den elektromekaniske styringen gir en positiv tilbakemelding. Vi har tidligere i liten grad latt oss overbevise om at elektrisk styreservo er et fremskritt i forhold til den hydrauliske typen. At bilen “kjører bra burde egentlig ikke ha kommet som en overraskelse, Touran er den første bilen som bygges på den nye Golf-plattformen. Noe av æren for kjøreegenskapene må tilskrives et nyutviklet fireleddet bakhjuloppheng hvor konstruktørene har lagt vekt på å få til en optimal kombinasjon av dynamisk stabilitet og kjørekomfort. Dette lover godt for den kommende Golf’en.

Det er lett å finne seg til rette, både setet og rattet kan reguleres i både høyden og lengden, og i kjent konsernstil er det god oversikt over instrumenter, knapper og hendler. En bred A-stolpe hindrer noe sikt nær bilen til begge sider.

I utgangspunktet er tre motorer aktuelle, en bensin- og to dieselmotorer, alle med sekstrinns manuelt gear. Automatgear kommer i andre halvår. Da kommer også en 1,6-liters MPImotor med 102 hk samt at TDImotorene modifiseres til noe høyere ytelse.

Det er tre utstyrsnivåer: Firstline, Trendline og Highline, hvor grunnversjonen inkluderer seks kollisjonsputer, elektronisk stabilitetskontroll, klimaanlegg, radio/CD-spiller og elektriske vindusheiser foran. Touran leveres som enten 5-seter eller 7- seter med en prisforskjell på ca. 10.500 kroner. Det er naturlig nok 7-seteren om byr på mest fleksibilitet hvor setene i tredje seterad felles ned i gulvet når de ikke er i bruk. De tre enkeltsetene i andre seterad kan klappes sammen, vippes frem, monteres i 90 grader – eller tas helt ut. Med vekt på 16 kilo er det mulig å hanskes med et slikt sete uten å være vektløfter.

Det tok sin tid før Volkswagen kom på banen med en kompakt flerbruksbil, men når de lanserer sin Touran på det norske markedet i løpet av mai er det først og fremst den 7 cm kortere Opel Zafira, men også den ferskere Peugeot 307 SW, som må forberede seg på tøffere konkurranse. Salget av bilen er allerede godt i gang når dette leses, til priser som starter på drøyt 255.000 kroner. Den billigste varianten er identisk med MPI-motoren som kommer i andre halvår. Ambisjonene er klare hos importør Harald A. Møller AS: 600-700 biler skal selges i år og minst 1500 biler på et fullt år.

Selv om Touran tilsynelatende allerede dekker behovet, vil Volkswagen komme med en Golf MPV, det vil si en høyere Golf stasjonsvogn med 5 seter. Den er klar på tampen av 2005.

DETTE ER VOLKSWAGEN Touran:

Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand: Sporvidde f/b:Bagasjeromvolum:Tankvolum:Priser og data gjelder grunnversjonen (2.0 TDI i Trendline) med 5 seter.Forbruk i følge 99/100/EU.

1.6 FSI

1.9 TDI

2.0 TDI

Sylindervolum:

1598 ccm

1896 ccm

1968 ccm

Boring x slag:

76,5 x 86,9 mm

79,5 x 95,5 mm

81 x 95,5 mm

Kompresjon:

12,0:1

19,0:1

18:01

kW(hk)/omdr.:

85(115)/5800

74(100)/4000

100(136)/4000

Nm/omdr.:

155/4000

250/1900

320/1750

Egenvekt:

1423 kg

1498 kg

1561 kg

Aks. 0-100 km/

11,9 sek

13,5 sek

10,6 sek

Toppfart:

186 km/t

177 km/t

197 km/t

Forbruk by:

0,95 l/mil

0,74 l/mil

0,76 l/mil

Forbruk landevei:

0,62 l/mil

0,52 l/mil

0,52 l/mil

Forbruk snitt:

0,74 l/mil

0,59 l/mil

0,60 l/mil

CO2-utslipp:

178 g/km

159 g/km

162 g/km

Priser:

276.360,-

283.500,-

328.900,-

Powered by Labrador CMS