-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus:
Sikker vinner
Fjorårets mest solgte småbil i Norge har fått helt ny kledning. At den er blitt større, sikrere og mer praktisk svekker sikkert ikke salget.
Først publisert i BIL 6 - 2006.
Den japanske småbilen er blitt langt mer europeisk enn forgjengeren, hovedtyngden av design og utvikling er gjort i Europa, og dessuten blir den skrudd sammen i Frankrike. At størrelsen er strukket 13 cm i lengden, 3 cm i høyden og drøyt 3 cm i bredden gavner selvfølgelig benplassen, ikke minst i baksetet, og i det store og hele er det blitt bedre plass og bedre komfort. Bilen byr også på et baksete som kan lengdeforskyves 16 cm, en fleksibel løsning som gir mulighet for å prioritere bagasjeplass eller passasjerenes benplass, alt etter behov. Dessuten kan vinkelen på bakseteryggene reguleres.
Et annet grep som Toyotakonstruktørene har gjort for å bedre plassforholdene, er å flytte dashbord og førerplass fremover. Frontruta er flyttet 12 cm frem i forhold til den gamle Yaris, fronten har altså blitt kortere. Her, sammen med det faktum at akselavstanden er strukket 11 cm, ligger svaret på de småimponerende plassforholdene i kupeen. Likevel, vi klarer ikke å få sittestillingen til å sitte optimalt. Selv om setene gir akseptabel sidestøtte i ryggen, er lengderegulering på rattet i snaueste laget til å kunne skaffe riktig sitteavstand til pedalene. Her blir det derfor å inngå et kompromiss, det vil si litt for kort avstand til pedalene og litt for lang avstand til rattet.
Vi har ikke kjørt mange kilometer før vi slår fast at vi er like lite fortrolige med midtstilt speedometer nå som i forrige Yarisgenerasjon. Etter å ha kjørt den nye Honda Civic, vet vi at det ikke er de digitale tallene som er problemet, det er plasseringen. I Civic, hvor speedometeret er plassert i sjåførens naturlige siktlinje rett forover, fungerer dette meget bra. Ellers er det riktig trivelig ved rattet i Yaris, med en følelse av lys og rom. Interiøret har fått en frisk design, med et visst plastpreg på dashbord og midtkonsoll, men med mange praktiske smårom, blant annet tre hanskerom og et åpent rom på hver side av midtkonsollen.
Kjøreegenskapene er tillitvekkende, men enkelte detaljer trekker inntrykket ned, så på dette området når ikke Yaris helt opp på samme nivå som for eksempel Ford Fiesta. Hjulopphenget er forholdsvis stivt satt opp, og sammen med beskjeden akselavstand betyr det i praksis at bilen føles stump, den stusser og spretter på ujevnt underlag. Den positive siden av dette er at bilen står godt i mot g-kreftene i svingene, og den tåler godt aggressiv kjøring. Vår prøvebil, som står på piggfrie vinterdekk i standard dekkdimensjon, har en tendens til sporing på piggslitt asfalt. Den må altså gjetes for å holde stø kurs.
Motoren er kvikk og fin, ikke slik å forstå at 1,3-literen byr på noe adrenalin-kick, men den gir fullt ut akseptabelt fraspark – og i motsetning til lillebror Aygo er bilen akseptabelt støydempet, men heller ikke mer enn akseptabelt. Den femtrinns manuelle gearkassen har forholdsvis lav utveksling, og på motorvei ønsker vi oss ett gear til for å senke turtallet og lydnivået. Kjører du ofte med full bil er det imidlertid grunn til å vurdere dieselmotoren med 1,4-liters volum. Da får du høyere dreiemoment som kan holde farten oppe i motbakkene.
Prisen på vår prøvebil er drøy når vi snakker om småbiler. Den skyldes utstyrsnivå Sol Plus som betyr at automatisk klimaanlegg, alufelger, tåkelys foran samt smart-nøkkel (nøkkelfri tenning) følger med på kjøpet. Sol betyr også at både rattet og førersetet har høyderegulering, vel verdt for komfortens skyld.
Sikkerheten er godt ivaretatt, Yaris scorer imponerende på EuroNCAP-kollisjonstesten. Hele 35 poeng (bare 2 poeng bak maks-score) og fem stjerner betyr at dette er en av de sikreste småbilene på markedet.
Kort om bilen:
Pris, lev. Oslo: kr. 216.900.
Pris, rimeligste: kr. 161.900.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1298 ccm. 64 kW (87 hk) v/6000 o/min. 121 Nm v/4200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 375 x 170 x 153 cm. Akselavstand: 246 cm. Egenvekt m/fører: 1095 kg. Tillatt totalvekt: 1480 kg.
Dekk: 185/60 R15.
Bagasjerom: 272-363 liter (VDA).
Tankvolum: 42 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,5 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,60 l/mil
CO2-utslipp: 141 g/km