-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris T Sport
Liten, kjapp og morsom. Yaris T Sport gir mye kjøreglede for pengene hvis man kjører mest i byen eller på svingete bygdeveier.
Først publisert i BIL 7 - 2001.
Med en lengde på 363 centimeter og en egenvekt på bare 950 kg blir T Sport en frisk liten sak med sine 106 hk. 9,7 kg pr hk å trekke på er ikke til å kimse av. Størrelsen til tross, det er nok plass så lenge man ikke skal ha med seg både baksetepassasjerer og bagasje.
Man må like å kjøre bil for å forsvare de drøye 25.000 kroner man må plusse på i forhold til en femdørs Yaris 1.3 Sol, men hvis man anser bilen for å være noe mer enn et fremkomstmiddel er det ikke så mye å lure på. Morsommere bil å kjøre skal man lete lenge etter i denne klassen. Det er for øvrig svært få konkurrenter i dette segmentet.
Forskjellene mellom en vanlig Yaris og en T Sport ligger i mer enn den 1,5 liter store motoren. Karosseriet er senket for å få lavere tyngdepunkt, og bilen har 15 aluminiumfelger som standard. Spoiler med integrerte ekstralys, sideskjørt og en kraftigere støtfanger bak er med på å fremheve bilens sportslige karakter. Sideskjørtene og speilene er lakkert i bilens farge, mens den todelte grillen er matt svart. I grillen sitter også det lille "T Sport" merket som beviser at dette ikke er en småbil-sinke. Lavprofildekkene, 185/55R15, gir sammen med det stive understellet sportslige kjøreegenskaper uten at dette går alt for mye ut over komforten. Yaris T Sport er følsom for sporete vei, og har en tendens til å plutselig skjære ut til en av sidene. Vi mistenker at dette til stor del skyldes Yokohamadekkene (Advan A-043). Bakgrunnen for mistanken er at vi har opplevd det samme med en Toyota Celica med tilsvarende dekk, og som oppførte seg annerledes med en annen dekktype. Samspillet mellom den turtallsvillige motoren og den tettstegede gearkassen innbyr til aktiv kjøring.
Interiøret underbygger bilens sportslige karakter. Lærtrukket ratt og gearspak med kromdekor smelter fint sammen med bilens interiør for øvrig. En meget positiv forskjell fra en vanlig Yaris er sportssetene. I motsetning til standardsetene gir disse god sidestøtte for både lår og rygg. Hadde rattet hatt regulering i lengden i tillegg til den eksisterende høydejusteringen, hadde ergonomien vært nærmest perfekt. Det er ikke noe problem å legge ut på langtur i denne bilen.
En av de mest negative forskjellene fra lillebroren er de analoge sportsinstrumentene. Her har Toyota gått vekk fra en løsning som vi mener er minst like sportslig som de analoge instrumentene. Den digitale instrumenteringen som benyttes i en vanlig Yaris gjør at føreren slipper å flytte fokus når han skal se på speedometeret. I T Sporten er det stikk motsatt. De hvite instrumentskivene med svarte nåler og svarte tall er kanskje tøffe å se på, men der stopper også de positive egenskapene.
Løsningen hadde blitt noe bedre hvis speedometer og turteller hadde byttet plass, men man måtte fortsatt tatt bort mye av oppmerksomheten fra veien for å lese av instrumentene. Også løsningen med den digitale tankmåleren kunne med fordel vært mer dominerende, den lille skalaen er vanskelig å lese.
Toyota Yaris T Sport er en bil for aktive sjåfører. En utmerket liten og lettkjørt bybil med stort potensiale når det gjelder kjøreglede.
TOYOTA YARIS T Sport 5-d.:
Motor: 4-sylindret bensin rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1497 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 84,7 mm. Effekt: 78 kW (106 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 145 Nm v/4200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 185/55TR15.
Mål: Lengde: 363,3 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 148,5 cm. Akselavstand: 237,0 cm. Sporvidde f/b: 144,5/142,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1025 kg. Tillatt totalvekt: 1390 kg. Maks vogntogvekt: 2290 kg. Maks tilhengervekt: 900 kg. Maks taklast: 50 kg. Vekt/effekt: 9,7 kg/hk.
Bagasjerom: 205-304 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 – 100: 9,0 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk bykjøring: 0,88 l/mil
Forbruk landevei: 0,58 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
Pris: kr. 197.500 kr.
Forbruk i følge 93/116/EEC.