-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris Verso 1.3 Aut
Lettkjørt og rommelig, Yaris Verso med automatgear er den ideelle shoppingbilen.
Først publisert i BIL 10 - 2003.
Noen mener Verso-utgaven av Yaris bare med stor velvilje kan sies å ha utseendet med seg. Det er imidlertid en tungtveiende praktisk fordel ved å kjøre rundt med den pussige bakparten: 185 liter større bagasjeplass enn i den vanlige Yaris. Og det skal heller ikke glemmes at Yaris Verso, med en lett modifikasjon på bakluka, er så stor at den godkjennes på grønne skilter når du klarer deg med to seter. Da rommer lasterommet hele 2160 liter.
Motoren imponerer, i kombinasjon med automatgearet gir den fin respons, og vi lurer umiddelbart på om vi har fått feil prøvebil – at det skjuler seg en 1,5-liter under panseret. Men misforstå ikke; dette er ingen racerbil, men som en bruksbil i det daglige er det absolutt ikke behov for mer enn de 84 hestene som 1,3-literen produserer.
Automatgearkassen jobber behagelig, med myk veksling mellom gearene. To detaljer setter vi likevel på listen over ønskede forbedringer: Det er ingen indikasjon ved instrumentpanelet om hvilket gear som ligger inne. Når du har behov for å sjekke hvilket gear du legger inn, må du kaste blikket ned på gearspaken mellom setene. Dessuten, når man går ut av automatmodus er det et langt sprang fra Drive til 2. Det betyr at det bare er i lave hastigheter det er mulig å bremse med motoren, vi hadde gjerne sett at det lå inne en manuell valgmulighet også i tredjegear.
Fjæringen ligger nærmere den myke enden av skalaen enn den faste, og samtidig har Toyota gjort en fin jobb med hjulopphenget slik at det kamuflerer godt at Yaris har kort akselavstand.
Yaris Verso 1.3 Aut.:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1299 ccm. Effekt: 62 kW (84 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 122 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 388,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 171,5 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/142,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1090 kg. Tillatt totalvekt: 1530 kg. Maks vogntogvekt: 2430 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 390 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 – 100: 13,9 sek
Toppfart: 155 km/t
Forbruk bykjøring: 0,89 l/mil
Forbruk landevei: 0,58 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
CO2-utslipp: 165 g/km
Pris: kr. 199.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.