Toyota Yaris Verso

Toyotas minste stasjonsvogn har et enormt bagasjerom og en moderat pris.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Med Verso, som er stasjonsvognutgaven av Yaris, vil Toyota være best i klassen: "Mest plass for minst antall kroner". Selv om Verso bare er 368 cm lang, kan du ta med deg inntil 2.160 liter bagasje hvis du legger ned baksetene.

Men ingenting i livet er gratis. For Verso er fremdeles en liten bil og du kan bare ta med deg 360 kg last i tillegg til sjåføren. På den annen side bør dette være mer enn nok for en familie på fire på tur. Det er plass til 390 liter bagasje hvis du laster opp til kanten på bakseteryggen. Da er det fremdeles langt igjen til taket. For det Verso taper på lengden, tar den igjen i høyden. Den lille Toyotaen rager nemlig 168 cm over bakken, 30-35 cm mer enn det som er vanlig for små biler.

Verso er basert på samme plattform som tre- og femdørs Yaris, men er 25 cm lengre. Verso stikker litt lengre ut bak, men den har også 13 cm lengre akselavstand. Med en akselavstand på 250 cm er Verso oppe og lukter på kompaktklassen og det merkes på de gode kjøreegenskapene. Den er også langt mer retningsstabil enn tre- og femdørs Yaris.

Smart baksete
I stasjonsvogner, store som små, er det lasteplass og brukervennlige løsninger som teller. Toyota har valgt en litt uvanlig løsning for baksetene. Bare de ytterste setene er festet i gulvet. Setet i midten henger fast i disse og kan derfor tas helt ut av bilen, noe du er nødt til å gjøre hvis du vil utnytte hele lasteplassen. De to faste baksetene felles ned i gulvet og lasterommet blir da helt flatt. Når du vipper setene opp igjen, kan du velge om du vil dekke over "hullet" i gulvet med en plastlem. Hvis du ikke gjør det, blir benplassen fenomenal for noen, mens barn og ikke alt for høye voksne blir sittende og dingle med bena. Baksetet er godt å sitte i og siden Verso er høyere enn en vanlig personbil, er det god klaring til taket. Dørene til baksetet er store og gjør det enkelt å komme seg på plass. Helt bak er den en stor dør som svinger ut til høyre.

Rimelig komfortabel
Interiøret er som i andre Yarismodeller; en stor midtkonsoll med integrert radio og cd og et stort digitalt speedometer plassert midt på dashbordet vinklet mot sjåføren. Bare luftdysene med sin kantede form skiller Verso fra Yaris kombikupé. Oppunder taket er det også to store oppbevaringslommer som du ikke finner på vanlig Yaris. Har du bare to personer sittende bak, kan de legge ned ryggen på det midterste setet og bruke denne som bord.

Motoren er en 1,3-liter på 86 hester som fra i høst også blir å finne i de andre utgavene av Yaris. Motoren er frisk, men dreiemomentet er beskjedne 124 Nm ved 4.400 o/min. Det vil si – beskjedent bilens lasteevne tatt i betraktning. En liten prøvekjøring avslørte at oppoverbakker og tre voksne i bilen krever flittig bruk av gearspaken. Med bare sjåføren i bilen er den kvikk og den lille motoren er med på å holde prisen nede. Yaris Verso starter på 172.000 kroner. Da er ABS, servostyring, sentrallås og cd-spiller standard. Åtte tusenlapper kjøper deg klimaanlegg i tillegg. Som familiebil vil Verso være svært hendig, og Toyota tror prisen er lav nok til at mange fristes til å velge ny Verso fremfor en brukt stasjonsvogn. Størrelsen taler i hvert fall til Versos fordel.

TOYOTA YARIS VERSO 1.3:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 1.299 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 73,5 mm. Effekt: 63 kW (86 hk) v/6.000 o/min. Dreiemoment: 124 Nm v/4.400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 175/65 R14.
Mål: Lengde: 386,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 168,0 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/142,0 cm.
Egenvekt u/fører: 970 kg.
Bagasjerom: 390/2160 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12,5 sek.
Toppfart: 165 km/t
Forbruk snitt: 0,67 l/mil
Pris: kr 172.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS