-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris
Ikke bare løfter den den japanske småbilen designmessig, Yaris har også tekniske og praktiske løsninger vi ikke har sett i denne klassen tidligere.
Først publisert i BIL 3 - 1999.
Med en markedsandel på 3% er Toyota langt under det de hadde håpet at den tunge satsingen i Europa skulle gi. Avensis og Corolla har ikke slått an slik de hadde forventet. Når de nå entrer småbilsegmentet med Yaris, er det med en bil som er tilpasset Europa i langt større grad enn noen annen Toyota. Den har et design som garantert vil vekke oppsikt og et interiør som i tillegg til å være ekstremt rommelig, også har praktiske løsninger som vi tidligere ikke er vant til i denne klassen.
Yaris har også en helt ny motor, en rekkefirer med to overliggende kamaksler med konstant variable ventiltider, fire ventiler pr sylinder og direktetenning. En liter sylindervolum virker umiddelbart ikke imponerende, men Toyota henter 67 hk og 90 Nm. Hvis fabrikkens opplysninger når det gjelder akselerasjon og forbruk er nær virkeligheten, skal det ikke være noen grunn til å surmule på grunn av at det bare er en en-liter under panseret. 0 til 100 km/t skal nemlig gå unna på ca 12 sekunder og forbruket er oppgitt til 0,56 l/mil som snitt.
Kompakte ytre
Yaris er kompakt, bare 361 cm lang, henholdsvis 10,5 og 11 cm kortere enn Polo og Micra. Akselavstanden er lang i forhold til bilens lengde, men bare en cm lengre enn for eksempel Micras og tre cm kortere enn Polos. Yaris er hele 150 cm høy, og du sitter høyt i den. Dermed blir plassen godt utnyttet. Baksetet kan skyves fremover slik at bagasjeromvolumet økes.
Toyota har kollisjonstestet Yaris ved 64 km/t og hevder at den har samme kollisjonssikkerhet som Avensis.
Yaris interiør skiller seg fra alt vi har sett i japanske biler i denne klassen tidligere. I en oval midt på dashbordet og vinklet mot sjåføren finner du et digitalt speedometer, tankmåler, varsellys og turteller. Interiøret for øvrig preges av runde linjer og som eksteriøret har det et design som gjør at Yaris står frem i mengden.
Hvor godt Yaris hevder seg mot konkurrentene, får vi ikke svar på før den kommer på norske veier i løpet av april. Prisen kan du regne med ligger mellom 135.000 og 140.000 kroner.
DETTE ER TOYOTA YARIS:
Sylindervolum: 998 ccm
Boring x slag: 69,0 x 66,7 mm
Kompresjon: 10:1
KW(hk)/omdr.: 49(67)/6.000
Nm/omdr.: 90/4.100
Egenvekt: 820 kg
Aks. 0-100 km/t: 12,0 sek
Toppfart: 156 km/t
Forbruk snitt: 0,56 l/mil
Lengde: 361,0 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 150,0 cm. Akselavstand: 237,0 cm. Tankvolum: 45 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.