Toyota Yaris

Denne lille bilen gjør et godt forsøk på å fylle større oppgaver. Vi har kjørt tredørsutgaven med Toyotas nye automatclutch.

Publisert

Yaris
Yaris

Først publisert i BIL 5 - 1999.

Med 3,61 meter lengde er Yaris blant de minste utfordrerene til Polo og Corsa. Det Yaris taper på lengden, tar den igjen på høyden. Fire voksne sitter relativt greit, men de får ikke med seg særlig med bagasje. Du kan skyve baksetet 15 cm fremover, da øker bagasjerommet fra 205 til 305 liter. Men drar du setet helt frem, blir det dårlig med benplass for de bak.

I tredørsmodellen er det litt kronglete å komme seg på plass i baksetet. Det er også irriterende at forseteryggen ikke faller tilbake i samme posisjon som den hadde, men i stedet blir stående tilnærmet rett opp når man vipper den tilbake. Bruker man baksetet hyppig er femdørsutgaven å foretrekke.

Best i byen
Som alle små biler er Yaris enkel å manøvrere i bytrafikk. Du sitter høyt og er omgitt av store glassflater som gir god utsikt. Mer overraskende er kjørekomforten på landeveien. Der føles den nesten like stabil og komfortabel som langt større biler. Men du glemmer ikke at du kjører småbil. Du sitter med albuen nesten borti dørpanelet og det er ikke langt til sidemannen din.

Interiøret i Yaris er friskt og enkelt. Stereoanlegget sitter integrert i midtkonsollen og kommer som standard. I begynnelsen er det litt uvant at volumknapp og tekstvindu er plassert over betjeningen for varmeapparatet, mens åpningen for CDn sitter under. Yaris har også et litt spesielt speedometer. Det sitter midt på dashbordet inne i en liten "tunnel" og er vinklet mot sjåføren. Grønne selvlysende tall med 3D-effekt vil neppe falle i alles smak. Jeg mener også at det er lettere å oppfatte farten når jeg har et vanlig speedometer med viser, enn når jeg må lese farten i et tekstvindu som viser tall.

Ett motoralternativ
Motoren i Yaris er en liten, men snerten sak på bare 998 ccm, men den yter 68 hester ved 6.000 o/min. Motoren er utstyrt med fire ventiler pr sylinder og varierer ventilenes åpningstider avhengig av turtall og belastning, noe som gir bedre dreiemoment på lave turtall. 90 Nm ved 4.100 o/min tilsier likevel at man må få litt fart på motoren om det skal gå fremover. Bensinforbruket er overkommelig med 0,57 l/mil ved blandet kjøring.

Yaris kommer med en femtrinns manuell gearkasse. Hvis du vil avlaste venstrefoten kan du velge automatisk clutch, som ikke er det samme som automatgear. Skifte av gear skjer ved å slippe gasspedalen et lite øyeblikk mens du sjalter på vanlig måte. Ved kjøring i saktegående kø hvor du kan holde bilen i førstegear, fungerer systemet i praksis som et automatgear, men under vanlig kjøring blir det mye gearing. Det gjelder også for biler med vanlig clutch, for motoren trives best med litt turtall.

Automatclutchen har noen uvaner. Stopper du i oppoverbakke har bilen lett for å trille en halvmeter bakover når du slipper bremsen for å starte. Skal du unngå dette, må du være lynrask når du går fra bremsepedalen til gasspedalen. I en slik situasjon kan det være vanskelig å dosere gasspådraget og ikke gir for mye gass. Spesielt ved bakkestart på vinterføre hvor man trenger myke bakkestarter, er dette litt uheldig. For å unngå at du har reversen inne uten å være klar over det, er det montert en pipende ryggevarsler. Den piper infernalsk når du setter bilen i reverse. Du får også pipekonsert hvis du ikke gearer ned fort nok eller forsøker å kjøre i gang i for høyt gear.

Personlig ville jeg valgt en vanlig automatkasse fremfor denne løsningen med automatisk clutch og manuelt gearskift. Dette er derimot en forholdsvis rimelig løsning, og pristillegget er beskjedne 4.800 kroner. Er du interessert i automatclutchen, er du foreløpig nødt til å velge tredørs Yaris. Vil du ha fem dører, må du betjene clutchen selv.

TOYOTA YARIS 1.0 Terra:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 998 ccm. 50 kW (68 hk) v/6.000 o/min. 90 Nm v/4.100 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse og automatclutch.
Bremser: Ventilerte skiver foran. Tromler bak. ABS.
Dekk: 155/80 R13.
Mål: Lengde: 361,0 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 150,0 cm. Akselavstand: 237,0 cm. Sporvidde: f/b: 144,0/142,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 905 kg. Tillatt totalvekt: 1.320 kg.
Volum: Bagasjerom: 205-305 liter (VDA). Tank: 45 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12,0 sek.
Toppfart: 156 km/t
Forbruk by: 0,69 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,57 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 137.300,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS