Volvo V40 1.9 D

Med ny, kultivert motor har også dieselutgaven av V40 fått et markert komfort-løft.

Publisert

Volvo V40
Volvo V40

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Kombinert med at Volvo V40 og S40 fikk en forsiktig ansiktsløfting i fjor, ble også den gamle dieselmotoren skiftet ut med en ny direkteinnsprøytet turbodiesel bygget på “common rail”-prinsippet.

I likhet med den forrige motoren er også denne produsert av Renault. Det er ikke vanskelig å høre hvor den store forbedringen ligger. Støynivået er mange hakk lavere enn før. Da vi sist kjørte Volvo V40 1.9 D (Bil nr 8/1999) skrev vi: “Støyen slår gjennom på de fleste turtall, og er spesielt sjenerende på tomgang og lave hastigheter der dekkstøy og vindsus ikke preger støybildet. …Vi våger påstanden at 1.9D må være det minst kultiverte motorvalget i noen Volvo personbil i dag”.

Nå er dieselutgaven så absolutt blitt kultivert, og den nye motoren kan sånn sett måle seg med HDi-motorene fra PSA-gruppen. Når turtellernåla pendler rundt 2000-merket, er motoren fleksibel, stillegående og akseptabelt rask. Fra 3000 o/min er lydnivået merkbart høyere, men lydbildet er ikke irriterende.

Også på andre områder har den nye dieselutgaven løftet seg markert i forhold til forrige utgave. Den er blitt raskere samtidig som den er mindre tørst. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er forbedret med hele to sekunder, mens gjennomsnittlig forbruk er redusert fra 0,63 til 0,54 l/mil. Bilens egenvekt har økt med bare 5 kg, mens tillatt totalvekt er uendret. Motoren vi kjørte denne gang har 20 hk mer og hele 75 Nm mer enn i vår forrige prøvekjøring. Vær oppmerksom på at to dieselmotorer nå står på leveringsprogrammet, vi kjørte den største, mens den minste har 105 hk.

Modifisert forstilling, en centimeter større akselavstand og litt større sporvidde hører med til endringene som er gjort for å heve komforten i V40 og S40. Særlig på dårlig vei merkes det at Volvo har gått i riktig retning. Sikkerheten er også tatt vel hånd om, nå hører sidekollisjonsputer, sidekollisjonsgardiner og totrinns kollisjonsputer foran med til standardutstyret.

VOLVO V40 1.9 D:
Motor: 4-sylindret diesel med overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder, direkteinnsprøytning og turbo. 1870 ccm. 85 kW (115 hk) v/4000 o/min. 265 Nm v/1750- 2500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60R15.
Mål: Lengde: 451,6 cm. Bredde: 171,6 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 256,2 cm. Sporvidde f/b: 147,2/147,4 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1395 kg. Tillatt totalvekt: 1790 kg.
Volum: Bagasjerom: 470 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 10,5 sek.
Toppfart: 195 km/t
Forbruk by: 0,74 l/mil
Forbruk landevei: 0,43 l/mil
Forbruk snitt: 0,54 l/mil
Pris: kr 287.200,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS