-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V40 1.9 D
Minstemann i Volvo-familien er mindre kultivert og mindre fleksibel.
Først publisert i BIL 8 - 1999.
Med denne Renault-motoren under panseret, må turtallet holdes oppe for å få følelsen av at det flytter på seg. Turboen er ikke villig til å bidra med noe nevneverdig "trøkk" før turtellernåla passerer 2.000-merket. Det betyr at fleksibiliteten, som normalt kjennetegner en dieselmotor, ikke er spesielt tydelig ved vanlig landeveiskjøring, for ved 80 km/t i femtegear peker nåla på 1.800 o/min. For å få brukbart skyv ut av en 60-sone, bør du geare ned i tredje – dermed løfter du turtallet til 2.200 o/min.
Det er forholdsvis mye støy fra motoren, uvanlig mye til å være en moderne dieselmotor. Den er for eksempel langt mer bråkete enn de nye HDi-motorene fra PSA som vi nå finner i Citroën Xantia og Peugeot 406. Støyen slår gjennom på de fleste turtall, og er spesielt sjenerende på tomgang og lave hastigheter der dekkstøy og vindsus ikke overtar dominansen i støybildet. Etter å ha kjørt de fleste av Volvos eksisterende modellvarianter og motorer, våger vi påstanden at 1.9D må være det minst kultiverte motorvalget i noen Volvo personbil i dag.
Vår bil var følsom for sporete veibane, og måtte å gjetes for ikke å vandre for mye sideveis. Hovedgrunnen til dette var nok at bilen var skodd med 205/55-dekk, og vi ser ikke bort fra at standarddimensjonen 195/55 er et bedre valg.
Bilens grunnpris er 260.000 kroner, mens vår prøvebil var oppgradert for ytterligere 45.900 kroner, blant annet med en designpakke som inneholder aluminiumfelger og skinninteriør. Etter min smak demper skinnsetene gleden ved Volvos vanligvis meget gode seter. Etter mange timer i glatte skinnseter føles ikke ryggen like avslappet som etter samme tur i seter med mer friksjon. Volvo har selv også tatt konsekvensen av dette i de dyrere bilene S80 og C70, hvor det er semsket skinn på setenes midtparti.
VOLVO V40 1.9D:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to ventiler pr sylinder, direkte innsprøyting. 1.870 ccm. 70 kW (95 hk) v/4.000 o/min. 190 Nm v/2.000-3.000 o/min. Kompresjon: 20,5:1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EDB.
Dekk: 195/55R15.
Mål: Lengde: 448,0 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde f/b: 145,4/147,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.390 kg. Tillatt totalvekt: 1.790 kg.
Volum: Bagasjerom: 470 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 12,5 sek.
Toppfart: 180 km/t
Forbruk by: 0,83 l/mil
Forbruk landevei: 0,52 l/mil
Forbruk snitt: 0,63 l/mil
Pris: kr 259.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.