Ny V70 med sekser

En nykommer med stor appell til kundene her på berget

Publisert Sist oppdatert

Volvo V70

Først publisert i BIL 8/9-2007.

Omtrent samtidig med at Volvo feirer 20 år med kollisjonsputer, lanserer de ikke bare sin nye store stasjonsvogn V70, en røffere og mer særpregede firehjulstrekkeren XC70 debuterer parallelt med V70.

Med salgsstart i august er Volvos målsetting å selge 75.000 V70 årlig, hvorav 80 prosent i Europa, og av disse skal nærmere 2000 V70 finne veien til norske kunder i løpet av det første hele salgsåret. Målet for XC70 er noe mer beskjedent med 1000 biler.

Med andre ord, de fremste rivalene som Audi A6 og velutstyrte utgaver av Volkswagen Passat og nye Ford Mondeo, må fortsatt regne med svensk konkurranse.

Begrepet Herregårdsvogn har forlengst ”gått av moten”, men stasjonsvognene har stolte aner hos Volvo. Etter klassikere som Volvo Duett, Volvo 245 og Volvo 745 er altså en ny V70 på vei inn døra hos forhandlerne – og den har faktisk nådd sin tredje generasjon.

Har strukket seg

De utvendige linjer har blitt mer elegante, men er likevel velkjente – i forhold til forgjengeren har det skjedd mindre utvikling i det utvendige enn i det innvendige.

V70 har vokst 11 cm i lengden, samtidig som akselavstanden er strukket 5,5 cm – noe som gavner både benplassen i baksetet og lasteplassen. Selv om knærne bare får to cm mer plass i baksetet, er det en merkbar bedring, også fordi ryggen på forsetene er utformet med mer profil enn før.

Samtidig som Volvo har utviklet forseter med enda bedre sittekomfort, har de ryddet opp i førermiljøet både når det gjelder oversikt og funksjonalitet. Det er rett og slett færre og større knapper å forholde seg til – slik som i nye S80. Stilig og luksuspreget. Støynivået i bilene vi kjørte under introduksjonen var også behagelig lavt og bidrar til å heve opplevelsen.

Lasteavdelingen – en ikke uvesentlig detalj i en stasjonsvogn – har vokst med ca 90 liter fra forgjengeren. Bakluken kan du trygt åpne og lukke uten å bli møkkete – riktignok som ekstrautstyr – for nå kan den styres fra fjernkontrollen.

Samtidig har fleksibiliteten mellom bagasje og passasjerer løftet seg et hakk ved at bakseteryggen kan deles 40-20-40, og at gulvet i bagasjerommet blir helt flatt når seteryggen legges ned.

Dobbel bunn i gulvet kan også leveres, og da låses rommet under gulvet automatisk så lenge bakluken er stengt. Som tilleggsutstyr får du også integrerte to-trinns barneseter i baksetet.

Rekkeseksere

For aller første gang finner vi en sekssylindret motor under panseret på en Volvo V70. Først og fremst den nye 3,0-liters T6-motoren som yter 285 hk, men også 3,2-literen som byr på 238 hk og som vi tidligere har møtt i Volvo S80 og XC90. Dermed signaliserer Volvo den ubeskjedne målsetningen at de tar sikte på å kjøre forbi noen av konkurrentene i den sportslige delen av stasjonsvognmarkedet.

Til å være bensinmotor har T6-motoren et fantastisk dreiemoment, hele 400 Nm allerede fra 1500 o/min., samtidig som den ikke akkurat er noen sinke i trafikken – 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder.

Generelt er motorprogrammet bredere enn noen gang, for i tillegg til de to nevnte sekserne, finner vi to diesel-femmere samt en Flexi-Fuel-motor som yter 145 hk. Her hjemme vil D5-dieselen med 163 hk være den mest prisgunstige, men du får merkbart mer sprut i frasparket med det noe sterkere dieselalternativet som yter 185 hk.

Motorprogrammet er mer begrenset i XC70, nemlig T6- og D5-motoren. Bilen er omtrent 125 kg tyngre enn V70, og dette gir seg utslag i noe tregere akselerasjon. Ikke mye, men rundt regnet et halvsekund mer fra null til hundre.

Etter noen mil ved rattet sitter vi igjen med en klar erfaring: Kjøreegenskapene har løftet seg markert. De omfattende konstruksjonsendringene – nå deler V70 plattform med Volvo S80 samt Ford S-Max og nye Mondeo – gjør at bilen kjennes lettere i fronten, i praksis er den mindre understyrt enn forgjengeren. Chassiset er stivere enn før, og alt i alt fremstår V70 med en fin balanse mellom komfort og sportslige kjøreegenskaper.

Fakta:

Powered by Labrador CMS