-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V70 2.0 S
Herregårdsvognen er fortsatt mesteren blant stasjonsvogner selv om den har skiftet navn til V70. Den beholder sin solide ansiennitet, sitt renommé og sin plass – selv om den "bare" har en to-liter under panseret.
Først publisert i BIL 6 - 1997.
Idag kan to-litersmotoren sies å være en gammel kjenning i Volvos rekkefemmerserie, men for oss nordmenn ble den introdusert tidlig på fjoråret som et svar på de nye bilavgiftene. I forhold til neste trinn på stigen, 2,5-literen, er det først og fremst et lavere dreiemoment som er merkbart med den minste motoren.
Ved akselerasjon fra stillestående er det ikke superlativet "mesterlig" som ligger nærmest. Men bilen er forholdsvis tung (nær 1,5 tonn med fører) og når du først har fått opp dampen på landeveien, kan du jobbe nær sagt så mye eller lite med gearspaken som du ønsker. Motoren tåler nemlig å bli kjørt med høyt turtall, noe som maksimal ytelse ved 6250 omdreininger gir bud om, samtidig som motoren er forholdsvis fleksibel. Den har sin begrensing når turtallet kommer ned på 1500 omdreininger eller lavere. Da er den ikke særlig tess. Men alt over 2000 omdreininger er akseptabelt.
Ved 80 km/t i femtegear peker turtellernåla på 2200 o/min og det betyr at du har litt å kjøre med hvis motbakken ikke er alt for bratt og bilen ikke er tungt lastet. Men hvis du ligger i en 60-sone blir femtegearet for slapt når du skal dra opp farten igjen når 80-skiltet passeres. Når fjerdegearet er lagt inn, er turtallet temmelig nøyaktig 2000 omdreininger når hastigheten er 60 km/t. Og selv om du legger inn tredjegearet for å få mer skyv, går ikke det særlig ut over støynivået – også på den måten er bilen turtallsvillig. Tatt i betraktning bilens tyngde, er et gjennomsnittsforbruk på 0,80 liter/mil, som vi målte under vår prøvekjøring med blandet kjøring, absolutt godkjent.
En anelse sportslig
Det er en anelse mer støy i V70 enn i sedanen S70 på grunn av at hjulstøy fra bakhjulene trenger uhindret inn i kupèen. Men forskjellen er så liten at man må gå rett fra sedanen til stasjonsvognen for å merke den, noe vi fikk anledning til.
Vår prøvebil denne gangen var utstyrt med senket sportsunderstell, noe som ga den minst to positive effekter: Svært god stabilitet i svingene selv ved aggressiv bruk av høyrefoten og bedre retningsstabilitet i sidevind. Prisen å betale er noe dårligere fjæringskomfort på humpete vei. Slagene mot hjulene både merkes og høres godt. Hvis du møter fartshindrende humper i så høy hastighet som 40 km/t, slår hjulopphenget kraftig.
Utstyr til tusen
V70 har en imponerende liste av standardutstyr, hvorav det meste handler om sikkerhet eller komfort. En komfortpakke til 11.000 kroner ekstra inneholder blant annet fartsholder, varme i baksetene og aluminiumfelger. De innvendige detaljene er praktiske og gjennomtenkte. Førerplassen er oversiktlig, enkel og funksjonell og er utstyrt med kollisjonsputer både foran og på sidene. Rattet kan stilles i både høyde og lengde og sammen med et sete hvor både høyde og vinkel kan justeres, er det lett å finne en god kjørestilling.
Andre praktiske detaljer er logisk plassert, som for eksempel koppholderen som trekkes ut av armlenet ved sjåførens høyre hånd. De to-delte dørlommene, med ett rom for små ting og ett for større, er også praktisk. Ettersom vi kjørte bilen før sommeren gjorde seg gjeldende, satte vi pris på å bli varslet om at temperaturen lå rundt null i form av en lysdiode som tennes i et snøkrystallsymbol på instrumentpanelet.
Selv om bilen har forandret navn fra Volvo 850 siden sist vi prøvekjørte den, (Bil nr. 6/7 i fjor) er konklusjonen den samme: 2,5-litersmotoren med 144 hk byr på mer å kjøre med på varierte norske veier, men vil du spare 42.000 kroner er Volvo V70 2.0 et trygt valg.
VOLVO V70 2.0 S:
Motor: 5-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og to ventiler pr sylinder. 1984 ccm. 93 kW (126 hk) v/6.250 o/min. 170 Nm v/4.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60R15.
Mål: Lengde: 472,0 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 266,0 cm. Sporvidde f/b: 152,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1459 kg. Tillatt totalvekt: 1970 kg.
Tank: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 11,9 sek.
Toppfart: 195 km/t
Forbruk - EU-97:
By: 1,34 l/mil
Landevei: 0,81 l/mil
Gjennomsnitt: 1,00 l/mil
Pris grunnversjon: kr 353.000,-