-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volvo V70 2.4 T AWD
Det er ikke mye som skiller Volvo V70 AWD fra V70 ved første øyekast. Det mest iøyenfallende er det lille AWD-merket på hekken.

Først publisert i BIL 6 - 2001.
AWD er Volvos betegnelse for firehjulstrekk (All-Wheel Drive). Som så mange av sine blodsbrødre er det ingen rendyrket firehjulstrekker det er snakk om. AWDen er en sivilisert firehjulstrekker som dekker de flestes behov når det gjelder fremkommelighet.
Ved normal kjøring overføres all drivkraft til forhjulene, først ved hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel overføres mer kraft til bakhjulene. Kraftoverføringen skjer via en silikonclutch, og elektroniske differensialbremser på for- og bakaksel hjelper det enkle systemet og sikrer at det hjulet som har best veigrep får mest motorkraft. Ved oppbremsing kobles kraften til bakhjulene ut, noe som reduserer mulighetene for sladd.
Bakkeklaringen på 14,7 cm er bare 1,3 cm mer enn på en vanlig V70, men det skulle være nok til ta seg over de fleste ujevnheter vanlige sjåfører utsetter bilen sin for. Dekkalternativene spenner fra 205/55R16 til 225/45R17, og hva man velger har naturlig nok stor innvirkning på kjøreegenskaper og komfort. Testbilen vår var utstyrt med sistnevnte dekk, noe som gjør bilen veldig følsom på sporete vei. 45-profil gjør at dekket fjærer dårlig, hvilket igjen gir dårlig fjæringskomfort totalt sett.
Utmerket ergonomi og sittekomfort, kombinert med en mengde praktiske og sikkerhetsmessige detaljer, gjør dette til en tiltalende bil som absolutt er med i konkurransen i denne prestisjefylte klassen. Til tross for firehjulsdriftsystemet har V70 AWD nøyaktig de samme mål i bagasjerommet som V70.
Det eneste argumentet for ikke å velge en AWD fremfor en vanlig V70, er prisen. Med en prislapp som starter på 559.000 kroner er V70 AWD 50.000 kroner dyrere enn en vanlig V70. Penger man kan få mye ekstrautstyr for. Utstyrlisten hos Volvo er lang, og det er fort gjort å havne på over 100.000 kroner i ekstrautstyr før man får blunket.
VOLVO V70 2,4 T AWD:
Motor: 5-sylindret. Sylindervolum: 2435 ccm. Effekt: 147 kW (200 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 285 Nm v/1800-5000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift/firehjulsdrift. 5A.
Dekk: 225/45R17.
Mål: Lengde: 471,0 cm. Bredde: 180,4 cm. Høyde: 149,0 cm uten takrails. Akselavstand: 275,5 cm. Sporvidde f/b: 155,1/154,8 cm.
Egenvekt m/fører: 1708 kg. Tillatt totalvekt: 2200 kg. Maks tilhengervekt: 1800kg. Maks vogntogvekt: 4000 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 485 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 8,8 sek
Toppfart: 210 km/t
Forbruk bykjøring: 1,54 l/mil
Forbruk landevei: 0,85 l/mil
Forbruk snitt: 1,00 l/mil
Pris: kr. 559.900,-
Forbruk i følge 99/17/EU.