-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V70
Den er mindre og rundere i formene enn S80, men Volvos nye herregårdsvogn vil få store problemer med å fornekte slektskapet med sin storebror.
Først publisert i BIL 1 - 2000.
Da Volvo introduserte S80, kunngjorde de at S80 ikke vil komme som stasjonsvogn, eller herregårdsvogn som Volvo kaller det. Ikke alle trodde helt på det, men når de nå lanserer en ny V70, er det en bil som skiller seg klart fra S80 på en rekke områder, men den har likevel tydelige likhetstrekk.
Dette gjelder blant annet design. Bakfra er slektskapet tydelig til tross for at det dreier seg om to ulike karosserityper. Også forfra er likheten påfallende, men samtidig er V70 flatere og rundere i kantene, og sett ved siden av hverandre er det ingen tvil om at det er to forskjellige biler det dreier seg om. Volvo har vært forsiktig når det gjelder å øke karosserimålene, og V70 har vokst minimalt sammenlignet med sin forgjenger med samme navn. Akselavstanden har økt med 9,5 cm, og sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 4,3 cm og 9 cm. Den utvendige bredden har derimot økt med 4,4 cm, mens lengden faktisk er redusert med 1 cm.
Mye sikkerhetsutstyr
Plattformen er hentet fra S80, og den økte akselavstanden og sporvidden bidrar til vesentlig bedre plassutnyttelse enn i avtroppende V70. Et av argumentene for å holde lengden på et rimelig nivå (V70 er like lang som Passat stasjonsvogn), er at det er enklere å oppnå et vridningsstivt karosseri. Volvo mener også de har greid å spare vekt uten at plassen er blitt redusert, vekt som de så har kunnet bruke til praktiske løsninger og sikkerhetsutstyr.
V70 er kortere enn de fleste konkurrentene, men mens de fleste konkurrentene har sterkt skrånende bakluke og bakrute, blant annet for å oppnå sportslige linjer, har Volvo valgt å beholde den steile hekken. Dermed er plassutnyttelsen i V70 bedre enn i de fleste konkurrentene.
V70 har to kollisjonsputer foran. Begge med totrinns oppblåsing. Ved mindre sammenstøt strammes sikkerhetsbeltene, ved moderate sammenstøt blir kollisjonsputene blåst opp 70%, og ved kraftige sammenstøt blåses kollisjonsputene helt opp. Sidekollisjonsputer er standard, og det samme er også sidekollisjonsgardinen som beskytter hodet.
Sin vane tro har Volvo også denne gang lagt vekt på de praktiske detaljene i utformingen av bagasjerommet. God bredde i bagasjerommet takket være de kompakte bakhjulsopphengene sørger for at plassen er lett å utnytte. Baksetet er gjennomtenkt og svært enkelt å betjene om du ønsker å utvide bagasjerommet. I likhet med dagens V70 kan du også i den nye legge ned forseteryggen og få ekstra langt bagasjerom.
Like imponerende som V70s basisutstyr er alt ekstrautstyret Volvo kan levere til den nye stasjonsvognen. Du skal være ganske oppfinnsom for å komme på noe som ikke finnes i Volvos utstyrskatalog.
Kjent teknikk
Hjulopphengene bygger på kjente løsninger. Det samme gjør motorprogrammet som i første omgang består av tre bensinmotorer, alle med turbo. B5204T5 er en 2-liters rekkefemmer med lavtrykksturbo og 180 hk, deretter følger B5244T3 som er en 2,4-liters femmer, også den med lavtrykksturbo og med 200 hk. Denne motoren. blir også brukt i V70 AWD. B5232T3 er den kraftigste motoren, en 2,3-liters femmer med høytrykksturbo og 250 hk. Til sommeren lanseres V70 også med 2,4-liters sugemotoren med 140 hk, og samtidig lanseres også V70 AWD, mens V70 XC kommer til høsten. En 2,5-liters femsylindret dieselmotor med direkteinnsprøytning og 140 hk står også på programmet.
V70 blir tilgjengelig med stabilitetskontroll. Velger du V70 med elektronisk styrt klimaanlegg, vil du også få PremAir, som er et belegg på radiatoren, og som forvandler ozon som strømmer gjennom radiatoren til oksygen.
Volvo har greid å holde prisene i sjakk. Og innstigningsmodellen blant de bilene som står hos forhandlerne nå i februar, V70 2.0T, er bare drøyt 10.000,- kroner dyrere enn avtroppende V70 med samme motor. Volvo regner med 8 til 10 ukers leveringstid nå i vår, men målet er å komme ned på 4 ukers leveringstid.
Volvo V70:
Lengde: 471,0 cm. Bredde: 180,4 cm. Høyde: 148,8 cm. Akselavstand: 275,5 cm. Sporvidde f/b: 156,3/156,0cm. Bagasjeromvolum: 485 liter. Tankvolum: 80 liter.
Forbruk ifølge 93/116/EU.