-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volvo V70R: Greyhound i Volvo-pakke
Selv de tøffeste Volvoene har ikke samme aura som BMWer eller Audier. Det tror jeg de som har oppdaget Volvoene bare er glade for.

Først publisert i BIL 4 - 2005.
Egentlig skjønner jeg at tyskerne fremdeles har en helt annen kred i denne delen av markedet enn en tilsvarende Volvo, for halve vitsen med å gå på treningsstudio og utvikle overkropper er jo å vise det fram. En R-Volvo skryter ikke av at den er den kraftigste og raskeste personbilen derfra noensinne. Visst er det gjort ting med den, men ikke mer enn man kan gjøre med ganske greit ekstrautstyr på en vanlig modell.
Det er først når du begynner å leke deg med chassisinnstillinger, kjenner at motoren reagerer med en gang du er nær gassen og ikke trenger noen computerstyrt betenkningstid, når du kjenner solide G-krefter i alle retninger (ikke minst takket være Brembo bremsene) og føler at elektronikken i firehjulsdriften begynner å jobbe for lønna at det aner deg at dette er ganske spesielt.
Men du må ha vett til å begripe det, for det syns ikke, ikke inni heller. Sobert og nøkternt men ikke antydning av hi tech før du begynner å lete. Og selv når du har funnet navigeringsskjermen og systemet for håndfritelefon er du fremdeles milelangt unna tyskernes imponator-oppbyggende finesser. Takk og pris vil nok noen si. Det eneste åpenbare utbyttet du har av investeringen er en litt mer solid motorlåt. Men selv der skal man være ganske spesielt motormusikalsk for å vite at det er noe spesielt.
Aldri før har vel Volvo bygget noe som til de grader både kan brukes til Oslo-Monte Carlo i et jafs, og til å hente en skokk møkka-unger i barnehagen med.
Volvo V70R
Pris: kr. 876.900,-
Motor: 5-sylindret rekkemotor m/turbo og variable ventiltider. 2521 ccm. 220 kW (300 hk) v/5500 o/min. 400 Nm v/1950- 5250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 471 x 180 x 151 cm. Akselavstand: 275,5 cm. Egenvekt m/fører: 1782 kg. Tillatt totalvekt 2220 kg.
Dekk: 235/45WR17.
Bagasjerom: 485 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,9 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,07 l/mil.
CO2-utslipp: 256 g/km