Volvo XC70 D5: Solid trekkvogn

Små detaljer skiller 2005-årgangen av XC70 fra forgjengeren. D5-motoren, som med sitt voksne dreiemoment passer perfekt til bilen, er uforandret.

Publisert Sist oppdatert

XC70
XC70

Først publisert i BIL 1 - 2005.

Cross Country-utgaven av V70 har fått en liten ansiktsløfting når den nå er ute i årsmodell 2005; aluminiumdekorplaten under støtfangeren er nå trukket høyere opp og avsluttes ved skiltet. Vår prøvebil har utstyrsnivå Summum – betegnelsen som Volvo nå bruker på sine toppmodeller. Det betyr at den rikholdige utstyrslisten inneholder antispinn, ESP, alufelger, automatisk klimaanlegg, kjørecomputer, bi-xenon hovedlys, regnsensor, ryggesensor og både hodebeskyttelse og sidekollisjonsgardiner. De største postene på listen over ekstrautstyr på vår prøvebil er såkalt aktivt chassis (Four-C), premium lydanlegg, integrert telefon og metallic lakk i tillegg til automatgear.

Firehjulsdriften i XC70 er av det “lette slaget, det vil si at det normalt er mest drivkraft på forhjulene, og en silikonclutch overfører moment til bakhjulene når det oppstår hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel. Når All Wheel Drive, AWD, som Volvo kaller det, kombineres med både automatgear og dieselmotor er ekvipasjen nærmest ideell som trekkvogn. Her kommer maksimalt dreiemoment allerede ved 1750 o/min, det vil si at trekkkraften er på topp i de hastigheter vi kjører mest i på norske veier.

Dieselmotoren jobber lett og uanstrengt, og med bistand fra en kultivert turbo går null til hundre unna på 11,5 sekunder – et par sekunder tregere enn for den 250 kg lettere S60 med samme motor. At forbruket er gunstig i moderne dieselmotorer, er velkjent. Forbruket på 0,84 liter/mil ved blandet kjøring må ses på bakgrunn av at bilen medfører veier nærmere 1,8 tonn.

Geartronic-kassen har den moderne, “to-delte funksjonen som blir mer og mer vanlig: Først og fremst en femtrinns automatkasse koblet sammen med en datastyring som sørger for å “lese ditt kjøremønster og tilpasser gearskiftene etter det, men du kan også geare manuelt ved å vippe spaken til siden og skifte sekvensielt.

Med dieselmotoren under panseret virker det som om støybildet er høyere enn med bensinmotor, men når vi sammenligner med en tilsvarende bensinmotor viser den objektive desibelmåleren helt identiske støyverdier, både under akselerasjon og ved landeveiskjøring. Det er bare ved tomgang vi leser av merkbart mer støy fra dieselmotoren.

Volvo XC 70 D5 AWD Summum:
Pris, basis:
kr. 585.900,-
Pris prøvekjørt: kr. 639.430,-
Motor: 5-sylindret dieselmotor med turbo. 2401 ccm. 120 kW (163 hk) v/4000 o/min. 340 Nm v/1750-3000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 473 x 186 x 156 cm. Akselavstand: 276 cm. Egenvekt m/fører: 1777 kg. Tillatt totalvekt: 2200 kg.
Dekk: 215/65UR16.
Bagasjerom: 485-1641 liter (VDA).
Tankvolum: 68 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,5 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,84 l/mil
CO2-utslipp: 226 g/km

Powered by Labrador CMS