-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo XC90 V8: Med vekt på luksus
Volvos største og sterkeste modell satser på komfort og luksus fremfor sportslighet.
Først publisert i BIL 1 - 2006.
For det europeiske markedet klarer Volvos store SUV seg med moderat rekkemotor under panseret. Men på det viktige amerikanske SUV-markedet må man ha en brumlende V8-motor for å bli tatt seriøst. Derfor har Volvo skaffet en lett og kompakt V-åtter fra Yamaha, med blant annet variable ventiltider på både innsug og utslipp.
De fleste tenker vel på hylende motorsykler i knallfarger når Yamaha blir nevnt, men de har faktisk masse kompetanse på motor, og leverte Formel 1-motorer på 90-tallet. 4,4-literen har ikke så sportslig karakter, den er mer rolig og robust. Men akselerasjonen både fra stillestående og i fart er mer enn god nok. Motorlyden er herlig hele veien, fra lav rumling med masse bass i lave turtall, til markant V8-snerr på topp.
Motoren måtte spesiallages fordi Volvo insisterer på at den skal tverrplasseres for sikkerhetens skyld, og dermed var alle eksisterende V-åttere i Ford-konsernet for store. Som seg hør og bør er en sekstrinns silkemyk automatkasse med mulighet for manuell sjalting standard. Det er ikke lavgearserie på XC90, så det er ingen god idé å dra den ut i terrenget.
At de har lykkes med å holde motorvekten lav viser seg i krappe svinger med gasspådrag, hvor den slett ikke føles understyrt. Balansen er i det hele tatt god, og et videreutviklet Haldexsystem bidrar til fine kjøreegenskaper. Men det er lite sportslighet å spore, verken i utseende eller oppførsel på veien. Volvo har klokelig lagt vekt på komfort og praktisk eleganse fremfor å yppe med BMW X5 og Porsche Cayenne. Det som tydeligst skiller toppmodellen fra de andre er diskrete V8-logoer i grillen og på hekken, og et moderat dobbelt eksosrør.
Som Land Rover Discovery er XC90 en 7-seters SUV, men de to bakerste setene er strengt tatt ikke ment for voksne. Men legger man ned setene har man god plass til fem pluss bagasje for hele påska. I vårt eksemplar var utstyrslista lang, og inneholdt godsaker som DVD-skjermer og trådløse hodetelefoner i baksetet, en sikker slager for barna på langtur.
En stor og tung bil som XC90 er i utgangspunktet i trøbbel med det norske avgiftssystemet, og verre blir det med en kraftig V8 under panseret. Så lenge XC90 D5 med 185 dieselhester er så bra som den er, virker V8ern som et temmelig unødvendig alternativ her til lands. Men som allsidig, kompetent fremkomstmiddel med solid luksus, er XC90 V8 uansett imponerende.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 1.158.900,-
Pris, prøvekjørt: 1.260.900
Motor: 8-sylindret V-motor. 4414 ccm. 232 kW (315 hk) v/5850 o/min. 440 Nm v/3900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 480 x 190 x 178 cm. Akselavstand: 286 cm. Bakkeklaring: 21,8 cm Egenvekt m/fører: 2162 kg. Tillatt totalvekt 2790 kg.
Dekk: 235/65R17.
Bagasjerom: 249/613 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,3 sek
Toppfart: 210 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,35 l/mil
CO2-utslipp: 322 g/km