Saturn Sport Coupé: 1.9 DOHC

Mer enn noen annen bilprodusent har GM satset på alternative karosserimaterialer. Det er ikke bare biler som Pontiac Firebird/ Chevrolet Camaro og Pontiac Trans Sport som har kunststoffkarosseri, GMs småbilspesialist, Saturn har også satset på stålramme og plastkarosseri, og det fungerer. Ja det fungerer faktisk veldig godt i følge vår mann i USA, Harvey Schwartz.

Publisert

Saturn Sport Coupé
Saturn Sport Coupé

Først publisert i BIL 8 - 1996.

Saturn er et datterselskap av General Motors, og har helt fra etableringen i 1985 hatt som oppgave å svare på konkurransen fra de japanske bilprodusentene i det som i USA er småbilklassen, men som hos oss tilsvarer kompakt- og mellomklassen. De første Saturn-modellene, Sedan og Coupé ble lansert i 1990, høsten 1992 ble stasjonsvognen lansert og modellprogrammet består fortsatt av disse tre modellene, og med to motoralternativ. Du kan velge mellom en 1,9-liter med 8 ventiler, 101 hk og 156 Nm og en 1,9-liter med 16 ventiler, 126 hk og 166 Nm.

Saturn er spesielt på flere måter. Det er ikke bare eneste amerikanske bilprodusent som utelukkende bygger små biler, de er også den første amerikanske produsenten som har hele produksjonen utenfor Midtvesten. Saturn produserer sine biler i Spring Hill, Tennessee.

Etter en litt trang start har Saturn blitt en verdig og populær utfordrer til de etablerte i sin klasse, og det virker ikke som amerikanerne har latt seg skremme av – de for denne klassen – nye produksjonsmetodene. Alle stående karosseriplater (dører og skjermer) og taket er produsert i plastmaterialer, mens panser og bagasjeromlokk er produsert av stålplater som er galvanisert på begge sider. Karosseriet er bygd rundt en stålramme som er sveiset sammen av 270 deler. Foruten at konstruksjonen gir lav vekt, Saturn Coupé 1.9 DOHC veier bare 1070 kg, er den også svært så motstandsdyktig overfor rust.

Da Saturn ble opprettet startet de helt fra bunnen av, også når det gjelder motorer. Saturn Coupé 1.9 DOHC har derfor en topp moderne aluminiumsmotor med sekvensiell innsprøytning, to overliggende kamaksler og 16 ventiler. 0 til 100 km/t på litt over 8 sekunder og en toppfart på tett oppunder 200 km/t holder for en kompakt bil som dette, og den har kjøreegenskaper som matcher motorytelsene.

Fjæringen er komfortabel, men har likevel en sportslig karakter. Først og fremst på grunn av at bilen krenger lite. Kraftige krengningsstabilisatorer, en foran og en bak sørger for det. Hjulopphengene består av fjærben og tverrgående bærearmer foran og fjærben i kombinasjon med to tverrgående og en langsgående støttearm bak.

Saturn har lagt vekt på at toppmodellen blant Coupé-modellene også skal ha et sportslig interiør. Baksetet er utformet som en to-seter med koppholdere mellom setene, og gir god sittekomfort. Forsetene gir god lårstøtte og har sidestøtte som passer til bilens karakter, men uten at det blir for sportslig. Førermiljøet er oversiktlig, med store lettleste instrumenter, og de viktigste betjeningen samlet rundt rattet. På midtkonsollen finner du foruten radioen også kommandosentralen for klimaanlegget. Saturn har i likhet med de andre amerikanske produsentene fått utviklet radioer som er skreddersydd sine modeller.

Saturn gir et kompakt og godt inntrykk. Med en prislapp på $ 16.000 er dette en rimelig bil som kombinerer det sportslige og praktiske på en effektiv måte. Med den svakere 100-hesteren er prisen $ 13.815.

SATURN COUPE 1.9I DOHC:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. 1901 ccm. 93 kW (126 hk) v/5600 o/min. 166 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatisk eller femtrinns manuell gearkasse, antispinnregulering.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 195/60HR15.
Mål: Lengde: 440,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 128,0 cm. Akselavstand: 252,0 cm. Sporvidde f/b: 144,5/142,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1070 kg.
Volum: Bagasjerom: 310 liter. Tank: 48 liter.
Aks. 0 - 100: 8,2 sek.
Toppfart: 195 km/t.
Pris: $ 16.000, ca. kr 105.000,-

Powered by Labrador CMS