Fransk tvers gjennom og passer godt på inn i urbane miljøer.

Renault 5 E-Tech på plass i Norge til våren

Fransk, gul og veldig kul

Aldri har første kjøring av en ny bilmodell avstedkommet samme hyggelige oppmerksomhet langs ruten som da vi la i vei med Renault 5 E-Tech. Med Mini som viktigste konkurrent avgjøres norsk suksess av pris – og den er langt fra klar.

Publisert

Jeg hadde ikke kjørt mange minuttene fra flyplassen før de første tomlene kom opp. Og ved hvert stopp langs kjøreruten flokket folk seg rundt bilen.

Visst er franskmenn generelt mer opptatt av bil og design enn nordmenn, og det hersker knapt noen tvil om at Renault 5 har skrevet seg inn i fransk bilhistorie med gullskrift, men at oppfølgeren med tydelig gjenkjennelige trekk tilbake til 1970-årene skulle løfte så mange tomler opp, kom som en betydelig, men ikke desto mindre hyggelig påminnelse om viktigheten av å hente fram gode bilhistorier for å videreutvikle dem.

Inspirert av fortiden

Litt historie: Av frykt for å skremme bort de viktigste kundene våget Volkswagen aldri gjennom 50 år å gjøre store endringer av Golf ved hvert modellskifte, Ford måtte se tilbake til 1964 for å få fart i Mustang-salget drøyt 40 år senere og har siden bare retusjert legenden. Og Fiat fikk det til med 500.

Så er det også en link mellom Fiat 500 og R5, for da italieneren Luca de Meo kom tilbake til Renault som konsernsjef etter blant annet å ha ledet 500-prosjektet i Fiat, lå det nær å løfte opp og fram et allerede påbegynt R5-prosjekt.

Renault 5 E-Tech ligger an til å bli kommende vinter og vårs kuleste billansering i Norge med avduking på eCarExpo på Lillestrøm i februar.

Men hvilke varianter som er aktuelle for Norge er ennå ikke klart, underforstått at pris avgjør. Flere utstyrsvarianter, to batteripakker (40 kWt/312 km og 52 kWt/410 km) står sammen med tre motoreffekter (95 – 122 – 150 hk) på programmet.

Gult er kult

Den kuleste av alle R5 E-Tech er uten tvil gul Iconic (Yellow Pop) hvor den utvendige fargen i litt dempet variant videreføres i seter og dørpaneler. Techno i skarp grønn (Green Pop) vekker også oppsikt, har de samme setene, men mer dempet fargebruk innvendig.

Renault 5 oppleves ikke kjip innvendig, men påkostet med materialer og dørpaneler som er gode å ta på og byr på velvære.

Roger Andersen, PR- og markedssjef i RN Nordic Norge, fra årsskiftet den nye norske Renault-importøren, legger ikke skjul på at varianten med størst batteripakke og kraftigst motor (52 kWt/150 hk) spekket i de nevnte utstyrspakkene Techno og Iconic trolig vil være mest interessante. Forklaringen er enkel: R5 appellerer minst like mye til følelser som fornuft og ses mer på som konkurrent til Mini enn de mange små og rimelige elbilene som popper opp denne høsten og vinteren.

– Vi tror Techno blir volummodell, så vi spekker Techno med elementer fra Iconic fordi Iconic ikke leveres som grønn, mens Techno blir tilgjengelig i begge farger, sier Andersen. Taket er svart på begge. 

Mindre batteri hvis rimelig nok

– Blir varianten med lite batteri rimelig nok, tar vi den som en prisleder, fortsetter Andersen. Men utover å bekrefte at R5-prisene må være konkurransedyktige, foreligger så langt ingen priser. Her kan legges til at Mini Cooper E med ganske nær samme utvendige mål som Renault 5, prises fra rett over 300.000 kroner, til drøyt 350.000 kroner med 184 hk motor.

Dette er stikkordene som oppsummerer R5:

* Svært komfortabel.
* Morsom å kjøre, spesielt i sport-modus.
* Rask nok.
* Veldig lite innvendig støy.
* Innvendige materialer inkludert dørpaneler som gir følelse av velvære.
* Ganske stort bagasjerom.
* Trang i baksetet med begrenset takhøyde.

Selv med tydelig link til den opprinnelige R5 produsert i ni millioner eksemplarer fra 1972 til 1996 og setedesign hentet fra R5 Turbo, har oppbyggingen av førermiljøet, grafikkdesign på instrumentskjermen, rattutforming og betjeningsfunksjoner, ikke minst på det forholdsvis lille rattet, flere fellestrekk med storebrødrene Megane og Scenic – og er identisk med mer folkelige og noe større Renault 4, som trolig vil være på plass i Norge mot slutten av 2025.

Foran er plassen, som i de fleste nye småbiler, mer enn rikelig. Baksetet egner seg mer for barn enn voksne på lengre turer.

Det opprinnelige og det moderne formidles i Renault 5.
Norsk lansering finner sted i februar. Dette er toppmodellen Iconic.
Småbilklassens tøffeste seter, inspirert av setene i R5 Turbo.
Dørpaneler utformet for å gi ekstra romfølelse.
Bagasjerom skreddersydd til flykabinkofferter.
Her er funksjoner og grafikk hentet fra R5s storebrødre.
Baklys med inspirasjon fra luftespaltene på R5 Mk1.
Kule blinklys.
Materialer som er gode å ta på.
Iconic har tøffest felger.
Legg merke til de franske flaggfargene.
Ladegimikk på panseret.
Høyt montert skjerm som er buet mot føreren.

Stort bagasjerom

Bagasjerommets utforming passer eksakt til flykabinkofferter (55 cm høye). Ladekabler og småsaker får plass under bagasjeromsgulvet, men bilen har ingen frunk. 326 liter er 20 liter større enn i Peugeot E-208, 116 liter større enn i Mini Cooper og 141 liter større enn i Fiat 500.

Selv om R5 oser av urban appell, hadde jeg mer enn gjerne tatt den på langtur, ikke først og fremst fordi drøyt 400 km rekkevidde med det største batteriet i sommertemperatur harmonerer godt til passende kjørelengde før rast og beinstrekk, men fordi bilen byr på mer kjøreglede og komfort inkludert stillhet inne i den, enn svært mange av dagens B-klasse store biler, megaselgeren Volvo EX30 inkludert.

Renault 5 oppleves ikke kjip innvendig, men påkostet med materialer og dørpaneler som er gode å ta på og byr på velvære. ChatGPT-assistent Reno i Renault logo-innpakking til høyre i dashbordskjermen, ordner ikke bare med aktuelle innstillinger/funksjoner i bilen, men er også i stand til på sparket å fortelle en aldri så liten så spøk.

Franske flaggfarger

Jeg har ved flere anledninger antydet det paradoksale med svensk flagg i sydd inn i setekantene på Volvo EX30 selv om bilen bygges i Kina på en kinesisk utviklet plattform av et kinesisk kontrollert selskap. Nå hermer Renault, men med langt mer ekthet når de franske flaggfargene skimtes i kanten av hovedlysene. For med fransk stolthet understrekes at R5 både er utviklet og produseres i Frankrike. Så får det heller være at plattformen også vil underbygge kommende modeller i alliansen Renault – Nissan – Mitsubishi som eksempelvis kommende Nissan Micra.

OPPSUMMERT

Småbil som virkelig løfter fram smilet både for de som befinner seg inne den og de som ser den i trafikkbildet.

Renault 5 E-Tech Iconic/Techno

Pris fraIkke klar
Pris testbilIkke klar
MotortypeElektrisk
Motor150 hk/245 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,0 sek
Toppfart150 km/t
Batteri52 kWt
DC-lading100 kW
AC-lading11 kW
Strømforbruk (test)13,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)410 km
V2L/V2GJa/3,7 kW
Dimensjoner (L/B/H)392/177/150 cm
Akselavstand254 cm
Bilvekt1 456 kg
NyttelastIngen data
Tilhengervekt500 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak326/1 000 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

Powered by Labrador CMS