-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt:
Toyota Yaris Cross – Tøffeste Yaris
22-årig suksessfull historie binder sammen den første og ganske så enkle Toyota Yaris med dagens firehjulsdrevne Cross-variant.
Først publisert i BilAutofil nr. 1-2022
Endelig svarer Toyota konkurrentene med en liten SUV. Med unntak av GR er Cross uten tvil den tøffeste varianten Toyota noen gang har hentet fram av Yaris. Morsom å kjøre er den også.
Ja, jeg vet at Cross tar opp arven etter Urban Cruiser tilbake til 2008, men denne urbanisten møtte raskt prisveggen på grunn av høy yen-kurs før Euro NCAP sendte den inn i historien med kun tre stjerner i sikkerhetstesten.
Det siste slipper Toyota nå å bekymre seg for. Cross oppnådde toppscore, det vil si fem stjerner, nærmest før den nådde et av Toyotas mange showrom rundt i landet.
Lass med utstyr
Cross inneholder det meste du kan forvente i en 4,18 meter lang SUV: adaptiv cruise, headupdisplay, tosone klimaanlegg, utforbakkekontroll, ulike kjøreprogram, elektrisk bakluke, navi, tredelt baksete, panoramatak, tofarget karosseri, automatgir og ikke minst firehjulsdrift mot å legge 30.000 kroner ekstra på disken til selgeren. Jeg antar at de fleste lar seg friste til det.
Så velger jeg å nevne varme i rattet spesielt, for hva er vel deiligere enn å gripe i et oppvarmet ratt når gradestokken kryper under minus ti. Men hvorfor kan ikke også Toyota varme opp hele rattet, og ikke bare der man normalt holder hendene? For å flytte varme hender over på iskalde deler av rattet oppleves direkte ubehagelig.
Morsom å kjøre
Yaris Cross er lett å like, den er morsom å kjøre, men ser langt mer sinna ut enn den faktisk er. Det hjelper ikke mye med sportsprogram som markeres med røde striper på instrumentskjermen når kun 116 hybride hester forsøker å sprinte med 1300 kg bilvekt på slep.
Så glem alt det der. Cross er først og fremst en bruksbil hvor du sitter høyt og godt foran i seter hvor Toyota har lagt ekstra penger i setetrekket, penger de har spart inn ved å gjøre bagasjeromstrekket om til en snau millimeter tykk duk og ved å knipe inn på støydempingen.
Det hjelper bare litt at de 18 tommer store felgene er noe av det lekreste jeg har sett på en Yaris når 215/50 R 18-dekkene høres godt inne i bilen, og bare overdøves av masete akselerasjonsmotorlyd fra den tre-sylindrede 1,5 liter store bensinmotoren uten turbo når kreftene skal ut til forhjulene via trinnløs girteknologi.
2WD/4WD
Selv med permanent firehjulsdrift er Yaris Cross i prinsippet forhjulsdrevet. Firehjulsdrift er der kun for framkommelighetsbehov og består av en liten elmotor koblet til bakhjulene, akkurat som på Prius. Kun 5,3 hk/52 Nm yter den, så spørsmålet som umiddelbart melder seg er om den er til noen hjelp?
Nå skulle det vise seg at årets første snøfall falt sammen med Yaris Cross-kjøringen, og siden heimen min er plassert på en åskam med 120 graders sving der en 4x4-bratt bakke opp mot huset tar til, var det rikelig anledning til å teste teknologien.
Til tross for 17 cm bakkeklaring har ikke Yaris Cross noe utenfor oppmerket vei å gjøre, men under slike forhold som nevnt over skal det ikke så mye hjelp til fra bakhjulene før selv en bakkestart går helt greit. Og det gjorde det. Jeg klarte aldri å provosere bilen til å gi opp.
Ikke ladbar
Yaris Cross har i utgangspunktet samme drivlinje som Yaris hybrid. Den kan derfor ikke lades. Men Toyotas hybridteknologi viser seg ikke bare å være effektiv på papiret, men også i praksis, så det reelle testresultatet på vinterføre endte på 0,52 liter/mil mens Toyota oppgir «sommerføreforbruket» til 0,50 liter/mil. Dette er rundt 20 prosent høyere enn forbruket til vanlig Yaris, men husk at Cross med 4x4 både er tyngre og har større hjul som drar opp forbruket.
Yaris Cross er ikke bilen som du primært kjøper for å spare drivstoff, men for å dekke det transport- og framkommelighetsbehovet ganske mange har
Yaris Cross er ikke bilen som du primært kjøper for å spare drivstoff, men for å dekke det transport- og framkommelighetsbehovet ganske mange har.
Tredelt baksete, 45/10/45, gjør det mulig å lempe flere par ski inn i bilen, og 320 liter bak seteryggene før de legges ned holder i det minste til feriebagasje for to og helgeoppakking for fire. Men hvorfor må det være så mye uutnyttet plass under bagasjeromsgulvet?
Trang bak
Og hvorfor har ikke Toyota økt akselavstanden med noen centimeter mer enn de 256 cm som oppgis for å oppnå litt bedre plass i baksetet? Undertegnede, 181 cm høy, kan ikke uten videre sitte bak meg selv i denne bilen, og hodet kolliderer med kanten på glasstaket.
Da står vi igjen med at Yaris Cross er bilen for to, enten de er unge eller godt voksne. Barn og barnebarn vil det alltid være plass til i baksetet.
Toyota priser Yaris Cross fra 303.900 kroner ex frakt og levering som er 58.700 kroner dyrere enn Yaris. Legg til 4x4 og prisen starter på 333.800 kroner. For bare 300 kroner mer får du en langt større og rommeligere Prius med 4x4. Omtrent like store Suzuki SX4 S-Cross kan være aktuell konkurrent, men koster med 4x4 rundt 50.000 kroner mer enn billigste Yaris Cross.
Men hvem velger rimeligste variant? Ikke norske bilkjøpere i hvert fall. Så testbilen til 414.900 kroner, fortsatt før frakt og levering, er mer reell å ha i bakhodet før du også vurderer Audi Q2, Mini Countryman og VW T-Roc, og da har vi listet opp alle B-SUV-er med 4x4 som er tilgjengelige i Norge for tiden.
VI SYNES
Morsom små-SUV som med enkel AWD-teknologi tar seg fram der 2WD ikke holder.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Fakta Toyota Yaris Cross-i Adventure Bi-Tone
Motor: | 1490 ccm, R3, bensin |
Effekt/moment: | 92 hk/120 Nm |
Elmotor foran: | 80 hk/141 Nm |
Elmotor bak: | 5,3 hk/52 Nm |
Samlet effekt: | 116 hk/ ?? Nm |
Drivlinje: | CVT, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 11,8 sek |
Toppfart: | 170 km/t |
Forbruk (oppgitt/test): | 0,50/0,52 l/mil |
Energiforbruk: | 43,40 kWt |
CO2/NOx: | 116 g/km - 3,3 mg/km |
Mål LxBxH: | 418/177/160 cm |
Akselavstand: | 256 cm |
Bakkeklaring: | 17,0 cm |
Bagasjerom: | 320 - 1097 liter |
Tankvolum: | 36 liter |
Egenvekt: | 1 300 kg |
Tilhengervekt: | 750 kg |
Pris fra: | Kr. 303 900 |
Pris testbil: | Kr. 420 900 |
Garanti: | 5 år/200 000 km |
Miljøklasse: | E |
Euro NCAP | 5 stjerner (2021) |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen |