-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt:
Volvo XC90 T8 Recharge – Siste kapittel
Volvo avslutter XC90 med stil. 456 hester i kombinasjon med luftfjæring kler bilen.
Først publisert i BilAutofil nr. 2-2022
Volvo skriver på siste kapittel i historien om andre generasjon av XC90, premium-sjuseteren som rullet ut fra Torslanda-fabrikken nord for Göteborg ved inngangen til 2015 og ble forhåndssolgt ic 1927 First Edition-eksemplarer for å markere Volvos start som bilprodusent i 1927.
Når tredje generasjon slippes mot slutten av året, vil modellen fortsatt være Volvos største og flaggskipet, men navnet blir endret og det vil også komme en for Norge svært interessant el-variant.
Økt rekkevidde
Det skal Volvo ha at de avslutter dagens XC90-generasjon med stil. Fra 2022 terminerer Volvo alt som ikke kan lades i Norge, hvilket for XC90 betyr at kun én variant står igjen: T8 Recharge.
For å holde interessen for bilen oppe og for å imøtekomme kravet om lengre elektrisk rekkevidde, er også XC90s batteripakke energiinnholdsøkt fra 11,6 til 14,9 kWt hvilket betyr økt WLTP-rekkevidde fra 46 til 69 km.
Elektrisk rekkevidde avhenger naturligvis av temperatur, kjøreforhold og kjørestil, så jeg fikk 48 km ut av pakken. Dette er nok ganske nær den virkelige verden for eiere av bilen.
XC90 kjøpes primært ikke inn for å brukes til shopping i nærmiljøet. Siden den er en typisk langtursbil betyr forbruk med tomt batteri mer, og da er det ikke snakk om oppgitte 0,13 liter per mil, men 0,76 liter/mil som jeg endte på etter bortimot 100 mil med forholdsvis snilt pådrag.
Nå 456 hk
Mer har skjedd for å holde XC90 varm. T8 begynte som 400 hk hybrid hvor effekten økte til 407 hk da den ble ladbar, deretter effektredusert til 390 hk før effekten nå er skrudd opp 456 hk og hele 709 Nm i moment.
Den økte effekten og momentet tas ut via elmotoren for å redusere forbruk og utslipp. Den tverrstilte 2-literen (med turbo og kompressor) som befinner seg i alle fossile Volvo-modeller fra S60 og oppover, er ikke effektøkt med mer enn sju hk siden 2018. Elmotoren sørger for bakhjulsdriften.
Rakettrask
Nettopp det at den drøyt 2,2 tonn tunge bilen tar deg til 100 km/t på 5,4 sekunder (5,8 før oppgraderingen), oppleves som om Volvo har montert inn en rakett i hekken, og jeg mistenker at de har gjort dette for også å måle krefter med store elbiler som eksempelvis Tesla Model X.
For XC90 har mange fellesnevnere med nevnte Tesla, som eksempelvis utvendig lengde på oppunder fem meter, grei plass til inntil sju fordelt på tre seterekker og luftfjæring (tilvalg priset til 20.800 kroner).
Fartssperre
Det høye motoreffekten og raske akselerasjonen gjør likevel ikke XC90 til noen sportsbil. Her er det heller Mercedes som er konkurrent og ikke BMW eller Jaguar. I Volvo skal du først og fremst ha det trygt og komfortabelt, toppfarten sperres, som på alle Volvoer nå, på 180 km/t mot toppfart på 230 km/t bare for et drøyt år siden.
I Volvo skal du først og fremst ha det trygt og komfortabelt
Selv økt rekkevidde kunne ikke forhindre at Volvo fikk et realt avgiftspåslag – rundt 45.000 kroner – ved inngangen til 2022. Det sendte prisen på rimeligste XC90 oppunder millionen, og med utstyr pakket i Pro Edition og R-Design tilkommer 200.000 kroner ekstra som inkluderer 21.900 kroner i oppgradert lyd fra Bowers & Wilkins, massasje i setene foran (7400 kroner ekstra, bare å krysse av med en gang) og nevnte luftfjæring.
Luftfjæring koster det hvite i øyet å fikse om det tar kvelden, og det gjør den gjerne etter noen tid, men har nærmest ubeskrivelig effekt på komforten.
Langtursbil
Etter 44 mil sammenhengende kjøring, kunne jeg like gjerne fortsatt i nye 44 mil. Volvos seter er blant de beste å sitte lenge i og det er lett å finne optimal kjørestilling. To sitter også veldig bra i andre seterekke mens midtsetet her nærmest er som et nødsete å regne. De tre setene i andre seterad lengdereguleres individuelt.
Volvo opplyser at tredje seterekke først og fremst er der for dem som ikke rager mer enn 170 cm over underlaget de står på.
Bagasjerom som seng
Volvo har alltid vært kjent for å laste mye bagasje. Mange har gode minner om hvor mye det lot seg gjøre å laste inn i en 145/245 for ikke å snakke om stasjonsvognene av 700/900 (V90)-serien.
Selv med alle seteradene i bruk, går det 262 liter inn der bak. Volvo oppgir ikke lastevolumet for bilen som 5-seter, men som 2-seter nærmer volumet seg to kubikkmeter. Lastelenden som 5-seter målte jeg til 136 cm meter og som toseter til hele 206 cm hvilket betyr at bilen uten problemer kan brukes som nødseng for to på tur utenfor allfarvei.
Nå skal jeg være forsiktig med å anbefale XC90 til terrengkjøring. Selv ikke løftet til høyeste bakkeklaring (22,3 cm) tar Volvo opp konkurransen med Land Rover/Land Cruiser i framkommelighet.
Om det er noe som savnes? Ja, den elegante girvelgeren i krystall fra Orrefors som var standard i toppmodellen ved lansering. Joda, den kan fortsatt leveres og jeg savnet den i testbilen. Ikke fordi det betyr noe i praksis, men krystallgirvelgeren er på en måte det svenske svaret på britenes champagneglass i baksetearmlenet på biler som koster firegangen Volvo-prisen.
Skittent ryggekamera
Når Volvo tross alt har gjort mye for å dekke behov jeg ikke ante jeg hadde, forundrer det at de ikke klarer å holde ryggekameraet rent. Snø og regn sørger for å skitne til kameraet etter få kilometers kjøring der det befinner seg åpent plassert midt på bakluka.
Mercedes og VW har eksempelvis skjult kameraet bak et lokk når det ikke brukes og andre igjen spyler det rent sammen med bakrutespyleren.
BilAutofil tok opp temaet allerede på lanseringen i Stockholm for sju år siden, så det er lov å håpe at Volvo gjør noe med det på neste XC90.
Ladbare hybrider har så langt i år falt som en stein på registreringsstatistikken og er i skrivende stund ned 80 prosent. Sånn sett står Volvo XC90 igjen som «vinner» og har klatret fra åttende- til andreplass på listen over de mest populære ladehybridene.
VI SYNES
Volvo XC90 er først og fremst en komfortabel, sikker og svært rask langtursbil med begrenset el-rekkevidde.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Volvo XC90 T8 Recharge
Pris billigste* | Kr. 990 000 |
Pris testbil* | Kr. 1 176 665 |
Motortype | 1969 ccm, R4, turbo |
Effekt/moment | 310 hk/400 Nm |
Elmotor | 146 hk/309 Nm |
Samlet effekt | 456 hk/709 Nm |
Batteri | 14,9 kWt |
Lading AC | 3,5 kW |
Drivlinje | 8A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,4 sek |
Toppfart | 180 km/t |
El-rekkevidde | 69 km |
CO2/NOx | 30 g/km - 5,0 mg/km |
Bensinforbruk, oppgitt | 0,13 l/mil |
Bensinforbruk, tomt batteri | 0,76 l/mil |
Dimensjoner (L/B/H) | 495/193/178 cm |
Akselavstand | 298 cm |
Bilvekt | 2222 kg |
Bakkeklaring | 22,3 cm** |
Tilhengervekt | 2350 kg |
Bagasjerom | 262 - 1816 liter |
Drivstofftank: | 71 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse | B |
Euro NCAP | 5 stjerner (2015) |
*Kundepris **Luftfjæring | |
Kilde: OFV/produsent/Statens vegvesen |