-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Raketten
Mercedes-Benz GLE 500e
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Mercedes GLE 500e gjør det vanskelig å forsvare mer støtte til de ladbare hybridene.
Den som hevder at Mercedes GLE 500e er en miljøbil, befinner seg ganske langt inn i løgnens verden. For hvem tror på 0,35 liter på mila med en 2,4 tonn tung SUV?
Riktignok klarte vi 14,1 km på ren strøm før det var game over, og twinturbo-bensinmotoren koblet inn med i sum 442 hk, men det betyr bare at den daglige kjørestrekningen må være kortere enn kort før klimaregnskapet går i pluss.
Sammenliknet med eksempelvis Lexus RX 450h befinner skjæringspunktet seg ved 54 kilometer. Etter det er Lexus mer klimavennlig.
Best i terrenget
Men jakter du først på en superkomfortabel og rommelig SUV med meget gode terrengegenskaper à la eksempelvis Range Rover, så vit også at GLE 500e også er en rå fartsmaskin som finansministeren ga drøyt 100.000 kroner i avgiftsrabatt på ved årsskiftet.
I utgangspunktet er bensinmotoren den samme treliters sekseren med 333 hk som er å finne i GLE 400. 109 elhester mer enn oppveier for 335 kilo ekstra vekt, og ytelsene kan heller sammenliknes med GLE 500 med V8-motor.
Råskinn
Så om Mercedes GLE 500e ikke akkurat ser sinna ut, bedrar skinnet. Jeg sitter derfor godt fastspent, bremsepedalen holder Mercedesen i ro og alle måleinstrumentene viser ok. Så drar jeg til.
De første to tidelene av sekundet skjer det intet. Så våkner villdyret, kaster meg bakover i setet og med myke vinterdekk spinner på alle fire i vei. 5,37 sekunder etter brytes 100 km/t-grensen.
På 1,75 sekunder jobber bilen seg opp fra 50 til 80 km/t. Jeg repeterer øvelsen og ender på omtrent de samme verdiene hver gang.
Testens tyngste har parkert de andre ettertrykkelig. Selv Porschen er sjanseløs.
Håpløs batteriplassering
Det er likevel et misforhold mellom motorytelsene i GLE 500e og kjøreegenskapene. Bilen oppleves fortung og sliter på krevende veier både mot Porsche og BMW, hvis kjøreopplevelse befinner seg i divisjonen over.
Det største minuset med GLE 500e dukker likevel opp i bagasjerommet. Miljøpress tvang Mercedes til å bygge en hybrid variant av GLE-serien, men siden det ikke var noe sted å gjøre av batteripakken (8,8 kWt), så havnet den i bagasjerommet. Der opptar den 210 liter og reduserer et digert bagasjerom på 690 liter til et snaut et på 480 liter.
LES VIDERE:
- BMW X5 xDrive
- Lexus RX450h
- Mercedes-Benz GLE
- Porsche Cayenne S E-Hybrid
- Konklusjon
- Testdata og poeng