Red Bull RB17

Red Bull RB17

Den andre oksen er sluppet løs

Nå har vi to okser som skal konkurrere om oppmerksomheten. Red Bull mot veletablerte Lamborghini. Foreløpig skal imidlertid ikke Red Bull vise seg utenfor lukkede baner.

Vi har hørt om Red Bulls kommende landeveisbil ganske lenge. 

Den skulle brenne drivstoff, by på mer enn 1000 hester og mindre enn 1000 kg, ha Formel 1-teknikk og -prestasjoner og være åndsverket til genierklærte Adrian Newey.

Jeg regner med at Red Bull, som ikke er ukjent med storslagne eventer, kunne ønsket seg en litt annen bakgrunn når de nå skulle bruke Goodwood til å presentere sin RB17.

For eksempel hadde det jo vært stas om de hadde vunnet mer enn «bare» sju av årets (til nå) 12 Formel 1-løp. De har jo vært vant til mye høyere prosent. Og spesielt surt er det jo at de ikke fikk med seg siste helgens løp på nabobanen, Silverstone. Det må ha gjort vondt der de sto på Goodwood og skulle presentere dette barnet av utallige Grand Prix-seire.

Dessuten er mannen bak hele prosjektet, Adrian Newey, på full fart ut fra organisasjonen. Han har jo også bak seg seks konstruksjon-VM og sju fører-mesterskap.

Litt underlig å vinke adjø når han skal dra lakenet av et åpenbart mesterverk.

15.000 omdreininger

Skjønt, vi vet jo ikke stort annet enn det vi ser på bildene. 4,5-liters V10-motor som puster naturlig og har rødlinje på 15.000 (da begynner vi virkelig å snakke) som sammen med andre hybride detaljer står for 1183 bhp.

De sendes til bakhjulene via en sekstrinns kasse.

Dessuten er det nevnt nordsiden av 350 km/t og at den veier mindre enn en Suzuki Swift – altså mindre enn 900 kg – og det er vel det vi vet foreløpig.

Nå vi ser på bildene er den ikke ulik Aston Martins Valkyrie. Kanskje ikke så underlig. Begge skal gjøre mer eller mindre den samme jobben i mer eller mindre det samme miljøet med mer eller mindre det samme utgangspunktet.

Så derfor har vi noen ville kurver og noen saftige luftåpninger, en god porsjon aktiv aero og en opphengning med aktiv høydekontroll og justerbare dempere. Men med hydraulikk i servostyringen og ikke el. Forfriskende konservativt i våre dager.

Michelin byr på spesielle 18-tommere, men kan også levere mønstrede 20 tommere.

En rekke kjørestil-innstillinger, selvfølgelig, og designet til å holde et 24-timersløp uten annen service enn fylling og dekkskift.

Hva den koster?

Hver av de femti som skal bygges vil nok ligge på over fem millioner pund. Det skal også gi deg trening i simulator og racing-muligheter med hjelp fra fabrikken.

Dessuten, tro det eller ei, vil du bli en del av Red Bull-familien. Det vil vel antakelig si at du blir invitert til racing-gruppas kommende 20-årsjubileum. Til et og annet Formel 1 løp også? Og kanskje får du autografen til Verstappen.

Men om det blir like lett å hilse på Adrian Newey neste gang, hvis han nå flytter til Aston Martin eller McLaren, er vel ikke helt sikkert.

Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Red Bull RB17
Powered by Labrador CMS