-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renderinger
Enda mer folkelig Tesla
Tesla har hatt en formidabel suksess og ble i 2021 Norges mest solgte bilmerke. Men de vil tilby enda rimeligere modeller i fremtiden. Vår illustratør viser hvordan en ny kompaktmodell kan se ut.
Tesla endte ifølge OFV som Norges suverent mest solgte bilmerke i 2021 med over 20.000 registreringer og en markedsandel på 11,6 prosent.
Model 3 var Norges mest solgte bilmodell mens nykommeren Model Y kom som en rakett i siste halvår og endte på tredjeplass, bak RAV4.
I startfasen valgte de aller fleste Model 3 med firehjulsdrift, men da Tesla senker prisen på utgaven med bakhjulsdrift til under 350.000 ble denne førstevalget for mange.
De bakhjulsdrevne modellene sto i 2021 for nesten 30 prosent av volumet mens de året før bare utgjorde fire prosent.
En prislapp på under 350.000 var dermed en viktig faktor for å fyre opp Model 3-raketten på ny. Men Elon Musk vet at han trenger en enda rimeligere modell for å nå de virkelig store massene.
Han har gitt klart uttrykk for at Tesla trenger en modell til under 25.000 dollar, og at de skal være i stand til å tilby en slik modell innen noen år.
Musk vet at flere konkurrenter er i ferd med å utvikle nye småbiler – Volkswagen har vist ID.Life som en forsmak og Renault sin retro-moderne 5 EV. Ja, selv BMW har gitt en forsmak på en kompaktmodell med gjenbrukte materialer og autonome muligheter med sin i Vision Circular. For bare å nevne noen.
Den kommende kompaktmodellen blir i pressen gjerne omtalt som Model 2, men Musk har selv sagt at det neppe blir det endelige navnet.
Bilen designes og utvikles i Kina, og det er også her den skal produseres ved deres nye Gigafactory. Så får vi se om de etter hvert også velger å produsere lokalt for Europa og det amerikanske markedet.
Tesla har lenge vært målestokken i bransjen med hensyn til rekkevidde. En kompakt bybil trenger ikke like stor batterikapasitet som de større modellene, men Musk har antydet at «kortere enn 400 kilometer er uaktuelt for en bil med Tesla-logo på panseret».
Ny batteriteknologi under utvikling skal ifølge Tesla øke effektiviteten med 16 prosent, så en batteripakke på rundt 50 kWt vil trolig dekke behovet for småbilen.
– Det er absolutt vårt mål å lage en rimelig elbil, og jeg tror at innen tre år kan vi lage en attraktiv bil med autonome muligheter til $25.000, sa Musk i sin presentasjon på Battery Day i september 2020.
Musk er kjent for sine optimistiske spådommer, så vi må nok minst vente til 2024 eller 2025 for å se en slik bil på gata. Og prisen? Om momsfritaket vedvarer vil den havne i området 200.000-250.000 norske kroner. Der er det ikke mange utfordrere i dag.