-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ren og skjær spekulasjon
Etter Golf og Passat har Tiguan vært tredje mest solgte VW-modell de 15 årene den har eksistert. Men har modellen noen fremtid nå som elbilene overtar stadig mer av salget?
Volkswagen var relativt tidlig ute med sin mellomstore SUV Tiguan som debuterte i 2007. Allerede i bilens første hele salgsår, 2008, ble det ifølge OFV registrert 2956 Tiguan på norske skilter.
Etter et ansiktsløft i 2011 nådde Tiguan «all time high» med 3879 registreringer, og et nytt løft kom med lanseringen av generasjon to i 2016 (3233 biler).
Totalt er det registrert 31.811 nye Tiguan i Norge, noe som gir tredjeplass i VW-porteføljen i perioden 2006-2021 bak Passat (55.897) og Norges mest solgte bil gjennom tidene – Golf (127.309).
Segmentet for kompakte SUV-er, også omtalt som SUV C-segmentet, har vokst jevnt og trutt gjennom årene mens utvalget har eksplodert og konkurransen har hardnet til.
SUV-ene har i stor grad erstattet sedaner og stasjonsvogner, og de senere årene har de også tatt store jafs av kompaktklassen. Tiguan har vært den bestselgende modellen i hele VW-gruppen, selv om interessen har dabbet i Norge de siste årene.
Modellen som kom på markedet i 2016 fikk en facelift i 2020. For Norges del var den viktigste nyheten at den nå også tilbys som ladbar hybrid for første gang.
Mens det ble registrert 594 nye Tiguan i 2020, økte antallet til 861 i 2021. Av disse hadde 499 dieselmotor (ned fra 594 i 2020) mens 362 var ladbare hybrider på tross av at den varianten gjorde sin entre et stykke inn i året.
Det fins også en 7-seter med betegnelse Tiguan Allspace, men denne har oppnådd begrenset suksess i Norge med et totalsalg på 776 biler og er nå ute av programmet.
Selv om hovedfokus hos Volkswagen er ekspansjon av ID-familien, betyr ikke det at de stanser kjernemodeller som Polo, Golf, T-Roc og Tiguan.
VW forventer at elbilene utgjør 25 prosent av deres globale salg i 2026. Snudd på hodet betyr det at tre av fire nye biler fortsatt har konvensjonell drivlinje.
Golf og Polo er relativt nye, en ny Passat elbil er under utvikling, T-Roc har fått sin første facelift, og dermed er det grunn til å anta at vi også får se en tredje generasjon Tiguan i løpet av et par år.
Trolig vil Volkswagen fortsatt benytte den fleksible MQB-plattformen for en ny Tiguan siden de har investert tungt for utvikling av nye elbiler. Det betyr at den kan tilbys med bensin- og dieselmotorer, trolig milde hybrider, samt som ladbar hybrid.
Kanskje vil den også komme som ren elbil, noe som i så fall krever revisjon av MQB-plattformen, men VW-gruppen har jo mange merker å fordele en eventuell ekstrakostnad på.
Vår dyktige illustratør, Jean Francois Hubert, har laget en rendering av hvordan en fremtidig Tiguan kan se ut. Han har hentet elementer fra ID-modellene, som vegg-til-vegg LED-lys i begge ender, deksel over deler av luftinntakene og mer aerodynamiske former i karosseriet.
Innendørs vil det skje dramatiske oppgraderinger med hensyn til infotainment- og sikkerhetssystemer.
Men, som sagt innledningsvis, dette er foreløpig rene spekulasjoner, Volkswagen har ikke sagt et ord og våre spionfotografer har foreløpig ikke observert kamuflerte prototyper på veien.