-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tiguan etter neste generasjonsskifte?
Volkswagen tok uvanlig omfattende grep da de lanserte generasjon to av Tiguan i 2016. Endringene kan bli minst like omfattende ved neste skifte.
Volkswagen er forsiktige når de fornyer sine volumselgere. Ta for eksempel Golf – de siste generasjonsskiftene har gått upåaktet hen hos det brede lag av folket, men kundene har kunnet glede seg over ny teknikk og stadig høyere grad av sikkerhet.
Tiguan er ifølge AutoExpress Volkswagens bestselgende modell globalt med over 850.000 eksemplarer i 2018. Det er viktig å tenke seg godt om når man designer etterfølgeren til en slik suksess.
Les hva vi skrev etter første prøvetur i 2016
Men med en ny helelektrisk ID-SUV på trappene tar Volkswagen noen dristige grep på neste generasjon Tiguan som skal på markedet om et par år.
Det kan bli krevende å opprettholde salget av SUV-er med forbrenningsmotor i årene fremover.
De som kjøper dem kan bli sett på som miljøsvin, samtidig som det kan koste produsentene dyrt å få frem Euro 7-sertifiserte dieselmotorer. Og om de ikke gjør det, straffes de med høye avgifter for ikke å nå strenge CO2-krav.
Så Volkswagens designsjef Klaus Bischoff har fått lov til å ta radikale grep for å gjøre neste Tiguan mer sexy.
Som vist på våre eksklusive renderinger vil generasjon tre får en mykere profil og erstatte dagens relativt kantete design med en mer aggressiv taklinje.
Man har lenge lekt med tanken om en SUV Coupé hos Volkswagen, men i konsernet er det hittil kun Audi som har fått lansere slike modeller.
Les BIL-test av Tiguan mot tre konkurrenter
Men også den kommende Cupra Formentor får slike linjer – det spekuleres i at spanjolen er basert på skisser fra skrinlagte Tiguan-prosjekter.
På tross av mer sportslig design hevder våre kilder at neste Tiguan blir tilnærmet like rommelig for passasjerer og bagasje som eksisterende modell. Og som i dag vil det også komme en forlenget Allspace-utgave for dem som trenger enda mer plass.
Instrumenter, infotainment og betjeningsorganer vil i stor grad hentes fra den oppgraderte Passat-modellen. Det samme gjelder MQB-plattformen som vil ha blitt videreutviklet innen en ny Tiguan går til produksjon.
Det vil blant annet inkludere ekstra 48-volts teknologi som kan gi Tiguan autonome egenskaper på nivå 3 eller 4 allerede fra start.
Neste Tiguan vil nyte godt av de siste nyvinninger på motorfronten utviklet for Golf 8, hvilket inkluderer både mild og ladbar hybridteknologi.
Toppmodellen i den nye Tiguan-familien blir en R-versjon som vår illustratør har laget illustrasjoner av her. Denne får en 2,0-liters turbo bensinmotor med opp mot 350 hestekrefter i kombinasjon med firehjulsdrift.
De som ønsker en ladbar hybrid vil også få et par alternativer å velge mellom – tilsvarende drivlinje som kommer til nye Golf.