-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rolls-SUV nærmer seg
Rolls-Royce Cullinan testes nå i de kalde strøk, så den blir klar for norske hytteturer neste år.
Nordmenn elsker SUV, og de senere år har de tradisjonelle premiummerkene tatt en stadig større del av nybilsalg-kaka.
De fem premiummerkene Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz og Volvo har til sammen over en tredel av nybilmarkedet.
Dette har naturligvis Rolls-Royce fått ferten i, all den tid de er en del av det som i januar var Norges nest mest solgte bilmerke; BMW.
Kombinerer vi premium og SUV – og naturligvis firehjulsdrift – er det en oppskrift som treffer mange nordmenn, og her kommer altså Rolls-Royce’ nye SUV inn i bildet. Dette blir jo en skikkelig Norges-bil, som kan by på alt dette i en stor og forhåpentligvis relativt elegant pakke.
Det eneste som mangler for at titusenvis og ikke bare tusenvis av nordmenn skal storme til sin nærmeste Rolls-Royce-forhandler i blåøyd entusiasme, er en elektrifisert drivlinje*.
Men de har nok mye å glede seg til, de mange nordmenn som klør i sjekkheftene etter å få kloa i den diamant-oppkalte Cullinan.
Om det blir det endelige navnet vites ikke, men det er det vi har å forholde oss til inntil videre.
En helt ny plattform danner grunnlaget for både Cullinan og Phantom-etterfølgeren lengre frem i tid. Et nytt understell og fjæringssystem sørger for maksimal komfort på de verste hytteveiene.
Under panseret sitter etter alt å dømme en oppdatert versjon av dagens 6,75-liters V12-bensinmotor, sannsynligvis med en effekt på rundt 475 hestekrefter.
«Tilstrekkelig», som det heter på Rolls-Royce’k.
For enkel adgang til barneseter og den slags i baksetene er bakdørene hengslet i bakkant, akkurat som på Phantom.
Cullinan ser ut til å dra med seg mye av Phantom-designspråket også. Mer kantete enn den mindre Ghost, for eksempel.
Akkurat nå foregår vintertestingen av Cullinan et eller annet sted ved polarsirkelen. Men dette var i og for seg ingen stor hemmelighet, ettersom Rolls på forhånd ville piske opp den norske interessen ytterligere ved å forhåndsannonsere hvor bilen skal testes.
Neste runde er i Midtøsten senere i år.
Cullinan er ventet å komme på markedet neste år, men er du gira nok er det bare å ta turen innom Goodwood, hvor Rolls-Royce har sitt hovedkvarter. Jeg er sikker på at de tar imot bestillinger allerede.
Bare du har penger nok, og det har vel nordmenn?
*: Rolls-Royce leker med tanken om en ladbar hybrid (og har tidligere vist elektriske konsept), men har droppet dieselmotorer. Ikke smooth nok for RR-glade nordmenn, sies det.