-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Russer på Villa dEste
Årets BMW-sponsede skjønnhetskonkurranse på Villa dEste brakte et par verdenspremierer. Zagato-Ferrarien som vi har omtalt før, for eksempel, og en russer som kaller seg Russo-Baltique.
Det er jo så populært å trekke frem gamle navn. Spanjolene har forsøkt å re-lansere Hispano Suiza, Mercedes har blåst liv i Maybach og nå er det altså noen som har gravd frem et 100 år gammelt russisk merke.
Opprinnelig ble bilen bygd i en jernbanefabrikk i Riga, det var derfra tsaren fikk levert noen ganske pompøse modeller. Og etter revolusjonen flyttet bedriften til St. Petersburg, eller Leningrad som den av åpenbare grunner etterhånden ble hetende.
Uoriginalt
Det var ikke spesielt spennende konstruksjoner de kom med, i stor grad snakker vi om kopier av (hvis det ikke var lisenser fra) Rex Simplex (Tyskland) og Fondu (Belgia).
Akkurat som dagens modell – Impression er den døpt – i meget stor grad baserer seg på en kjent konstruksjon. Vi snakker om en 555 hester drivlinje fra V12-avdelingen til Mercedes-Benz med tilhørende 6-trinns automat. Sannsynligvis er mye annet av det mekaniske også derfra, men detaljer er ikke spesielt lett tilgjengelig.
Det er andre ting jeg ikke helt vet heller. For eksempel hvordan forholdet mellom Russo-Baltique og Russo-Baltique er. For fremdeles er det et firma i Riga som opererer under det gamle bilnavnet. De lager tilhengere og semier for lastebiler.
Til Tyskland
Men vårt RussoBalt ble registrert i Moskva for tre år siden, med et imponerende kontor i den historiske delen av Moskva. Konstruksjon og design har foregått siden den gang, men selve bilen måtte de til Tyskland for å få satt sammen. Gerg GmbH, ikke langt fra München, la de siste hendene på verket før det ble sendt til Italia.
Det hele låter litt underlig, Gerg er ikke akkurat sentrum for prototypebygging her i verden, og utseendet er vel heller burlesk enn bjutifull? Men det er selvfølgelig morsomt når det kommer oppsiktsvekkende konsepter fra Russland (Søk på VOLGA her på BilNorge, for eksempel, og følg opp med den retro-drøm Volgaen som er linket til den) selv om det til nå ikke har kommet noe særlig ut av dem.
Imidlertid påstår Impression-folkene at de er klare for en begrenset serie på 10-15 biler, i et tempo på 2-3 pr år. De har til og med en pris på bilen: rundt 50 millioner rubler – litt over 10 millioner kroner.
Jeg tror jeg sier nei takk.