-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition
Ruver i landskapet
Arbeidsbil eller familiebil? Ja, takk begge deler. Ford F-150 Lightning er giganten som ruver på amerikansk vis og er samtidig første elektriske pickup som fungerer etter hensikten. Men så var det prisen …
Først publisert i BilAutofil nr. 2/2024
Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.
Stor? Mannen ser seg rundt og øynene hans treffer en beltegraver ved ei grøft i veikanten like ved. Er ikke stor denne!
Det er min skyld at fire anleggsarbeidere fikk en halv times ekstra pause da jeg spurte om å få bruke maskinene deres som bakgrunn for hovedbildet til denne saken. Ikke fordi jeg sto i veien for dem, men den fortsatt svært sjeldne, amerikanske el-Forden var plutselig langt mer interessant enn avløpsrørene de var i ferd med å grave ned i den frosne veikanten.
Verdensmester
F-150 Lightning ruver ikke bare i landskapet, men opprinnelsen, Fords F-serie hvis historie dateres tilbake til 1948, ruver også i offisielle registreringstall som USAs mest kjøpte bilmodell uansett klasse siden 1981, og som mest valgte truck siden 1977. Med mer enn 40 millioner produserte eksemplarer inntar F-serien posisjonen som verdens nest mest foretrukne modell etter Toyota Corolla som i 2021 rundet 50 millioner.
Naturligvis fanget Ford opp signalene i forrige tiår om at fremtiden kom til å bevege seg mot elektrisk mobilitet, så fra og med 14. genererasjon lansert i 2021 gikk en elektrisk versjon av F-150 i produksjon i 2022 med antydet årsvolum på 80.000 biler etter at 200.000 amerikanere hadde forhåndsbestilt bilen. Og den skulle bare selges i USA.
Kundekø
F-150 Lightning fyller funksjonen både som personbil og som nyttekjøretøy.
Så besluttet Ford at noen eksemplarer også kunne skipes til Europa med salgsbetingelser i Norge omtrent like sære som samlerobjektmodellene i Ferraris Icona-serie. Generelt stivt priset, ja, den koster minst 1,2 millioner kroner før du kan rulle ut fra en Ford-forhandler med en av de første kundebilene, har dempet begeistringen. Ingen restriksjoner gjelder lenger i Norge og Ford skrur ned produksjonsvolumet i USA.
Men når det er sagt, så vekker nesten seks meter lange F-150 Lightning mer enn bare oppsikt. Den fungerer også til det den er tenkt som, en arbeidskar med mye kraft, firehjulsdrift som virkelig mestrer tøffe vinterveier - ikke minst takket være god bakkeklaring, enormt med innvendig plass og trekkevne på 3,5 tonn. I tillegg støyer den knapt, byr med uavhengig hjuloppheng på komfort på et helt annet nivå enn asiatisk-utviklede pickuper, kjører bra og er proppet med praktiske funksjoner.
Tar plass
Dropp å ta doningen inn i normale parkeringshus, og langsgående gateparkering er bare å glemme om du ikke vil betale for to plasser.
F-150 Lightning befinner seg i grenselandet mellom B og C1-førerkort. Selv om dette er en aluminiumsbygd bil, begrenser egenvekt på nær 2,9 tonn lasteevnen til 535 kg som B-klassebil. Registrert som lastebil øker lasteevnen til 805 kg, som er ganske vanlig på en pickup, men det krever C1 som gir såpass mange andre begrensninger at det neppe er aktuelt i praksis.
Jeg antydet stiv pris, og ja, 1,2 millioner kroner er ganske mye for en bil med plan, men her må det legges til at prisen inkluderer baksete og plass til fem. En fem-seters VW Amarok med V6 dieselmotor (bil basert på Ford Ranger, lillebror til F-150), koster med baksete i Americana-utgave drøyt 1,5 millioner kroner.
(saken fortsetter)
400 liter frunk
Siden det meste ved F-150 Lightning hører hjemme i det amerikanske formatet, er det bare å begynne foran hvor hullet etter den digre bensinmotoren inneholder 400 liter bagasjeplass, større enn bagasjerommet bak i en VW Golf. Selvsagt åpnes panseret elektrisk og tappekran i bunnen av rommet, som i Ford Mustang, gjør det mulig å spyle vekk skitt med hageslangen etter eksempelvis skitne gummistøvler.
Elektrisk styres også baklemmen, og den som vil opp på planet feller først ut et stigtrinn med tilhørende stang til å holde seg i, alt plassert inne i baklemmen som også har to tvingefester og cm/tomme-målestokk på innsiden av luka. Og selvfølgelig har bilen opplyst plan, flust med arbeidslys i speilene, bakluka, i stigtrinnene og på taket. 2,3 kW strømuttak finnes både på planet og inne i bilen. I Norge inkluderes rulledeksel over planet.
Klatre opp i
Med mer enn 40 millioner produserte eksemplarer inntar F-serien posisjonen som verdens nest mest foretrukne modell.
Selv med stigtrinn krever det klatreferdigheter for å ta seg opp i de komfortable stolene foran som både har varme og kjøling, og hvor det er så langt over til passasjeren at midtarmlenet fungerer som digert arbeidsbord når det foldes fram.
Om bordet ikke kolliderer med girvelgeren? Ikke noe problem, bare å trykke på en knapp og spaken foldes fram elektrisk. Og obs for en fiks og ikke uvesentlig detalj: Ikke bare rattet kan reguleres, men også pedalene for optimal kjørestilling.
Om ikke baksetet er verdens beste å sitte i, skorter det ikke på plass for dem som sitter der. Alternativt kan rommet fylles med bagasje eller verktøy.
Utstyrt som personbil
Fordi F-150 Lightning fyller funksjonen både som personbil og som nyttekjøretøy, har den selvsagt sidekollisjonsputer og kollisjonsgardiner samt alt som forventes av førerstøtteteknologi i 2024, så som adaptiv cruise, filholder, trafikkskiltgjenkjenning, unnamanøverassistent, parkeringssensorer foran og bak i tillegg til kamera, blindsonevarsling for kryssende trafikk og aktiv parkeringsassistent, bare for å ha nevnt det viktigste.
Maxus T90 EV koster det halve av Forden, men er ikke i nærheten av å kunne konkurrere på komfort, plass, ytelser og trekkevne.
Den vertikalt monterte og 15,5 tommer store infotainmentskjermen inkludert programtilnærmingen (Sync4) gjenkjennes fra Ford Mustang Mach-E. Her er B&O-anlegg med åtte høyttalere og subwoofer, trådløs Apple CarPlay og Android Auto og naturligvis online programoppdatering.
Noen vil trekke fram det problematiske i at F-150 Lightning ankommer Norge med minste tilgjengelige motor og batteripakke, hvilket betyr 452 hk istedenfor 580 hk og 98 kWt mot 131 kWt.
Massevis av krefter
452 hk og hele 1050 Nm i dreiemoment holder i massevis selv med tungt lass på slep. Spørsmålet er om 98 kWt med WLTP-oppgitt rekkevidde på 429 km holder når temperaturen beveger seg langt nede på minussiden? Den strengere amerikanske EPA-målenormen oppgir 366 km, og mine elbilerfaringer tilsier nær en halvering når kulda setter inn. Det stemmer også med målt gjennomsnittsforbruk på 34 kWt/100 km over 400 km.
Maxus var først ute med elektrisk pickup i Norge og har så langt registrert 160 biler. Maxus T90 EV koster det halve av Forden, men er ikke i nærheten av å kunne konkurrere på komfort, plass, ytelser og trekkevne.
Om og når konkurrenter som Tesla Cybertruck, Rivian R1T, GMC Hummer, Chevrolet Silverado EV og RAM 1500 Revolution dukker opp, er ikke kjent.
OPPSUMMERT
Diger kraftkar som fikser, laster og trekker det meste. Særlig mer konge blir du ikke på veien enn bak rattet i F-150 Lightning.
Poengfordeling
Motor/drivverk | 9 |
Kjøreegenskaper | 7 |
Interiør | 8 |
Komfort | 8 |
Plass | 9 |
Bagasjerom | 10 |
Praktiske egenskaper | 10 |
Teknologi/gadget | 9 |
Forbruk/rekkevidde | 8 |
Økonomi | 5 |
Sum (100) | 83 |
Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition
Pris* | Kr. 1 186 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | Ikke oppgitt |
Motor bak | Ikke oppgitt |
Samlet ytelse | 452 hk/1 050 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,1 sek |
Toppfart | 173 km |
Batteri | 98 kWt |
Lading DC/AC | 150/11 kW |
Ladefart 15-80% (fabrikk) | 39 min |
Forbruk 100 km (WLTP/test) | 18,7/34 kWt |
Rekkevidde (WLPT) | 429 km |
V2L/230V | 2,3 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 591/203/199 cm |
Akselavstand | 370 cm |
Bilvekt | 2 890 kg |
Nyttelast** | 535/805 kg |
Bakkeklaring | 21,3 cm |
Tilhengervekt | 3 490 kg |
Bagasjerom foran | 400 liter |
Planmål (L/B***) | 170/129 cm |
Planvolum | 1 495 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Ex levering **Førerkort B/C1 ***Mellom hjulbuene |