Saab 9-3X
Foto: Carparazzi©
Saab 9-3X
Foto: Carparazzi©
Saab 9-3X
Foto: Carparazzi©
Saab 9-3X
Foto: Carparazzi©
Saab 9-3X
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5
Foto: Carparazzi©
Saab 9-5
Foto: Carparazzi©

Flere nye Saab-avsløringer

Saab benytter vinteren til utstrakt testing av nye modeller. Torsdag presenterte vi en nærmest umaskert 9-4X. Her avslører våre spionfotografer to hemmeligheter til.

Publisert

LES VÅR AVSLØRING AV 9-4X HER

Den første modellen, 9-3X, er det egentlig snodig at de ikke har kommet opp med tidligere. Her er det biler som Volvo XC70, Audi Allroad og Subaru Outback som skal utfordres.

Det må vel nærmes betegnes som sendrektighet at Volvo har fått dominere dette markedet i Sverige uten å møte lokal konkurranse, men det er først det siste året at Saab har hatt firehjulsdrift på programmet.

Oppskriften er grei. Man tar utgangspunkt i en stasjonsvogn med firehjulsdrift. Så legger man inn litt ekstra bakkeklaring – i dette tilfellet ca 30 mm – og monterer kraftigere støtfangere og litt plastdekor som gir den rette off-road-looken. Skjermene er også litt bredere enn på standardutgaven.

Dermed har man en Saab 9-3X, i dette tilfellet utstyrt med en 2,0-liters turbomotor på 210 hk. Men det vil også komme dieselvarianter, hvor 1,9 TTiD med 180 hk blir toppmodellen.

Bilen skal debutere i Genève om tre uker, men her på BilNorge får du allerede nå servert denne umaskerte utgaven.

Her ser du når bilene kommer til Norge

Endelig ny 9-5

En ny 9-5 er svært etterlengtet hos Saab. Dagens modell har eksistert siden 1997 og må regnes som antikvarisk selv om den har fått noen ansiktsløftninger og nye drivlinjer underveis. Saab har vært flinke til å holde den nye bilen unna spionfotografer, så selv om disse bildene langt fra er optimale, er de blant de beste noen har greid å ta av denne modellen.

Men trass i tung kamuflasje kan vi danne oss et visst inntrykk av bilens former. Det er blant annet lett å se at takbuen blir mer coupé-aktig enn på dagens modell. Vi regner også med at noen av elementene fra 9-4X Concept blir overført til den nye toppmodellen.

Nye 9-5 vil vokse seg større og tyngre, og akselavstanden strekkes med 14 cm. Det kan behøves når den skal konkurrere med det Saab definerer som sine konkurrenter – Mercedes E-Klasse, BMW 5-serie, Cadillac STS og, ikke minst, Volvo S80.

Over 1500 gratis tester fra bladet Bil

Prototypen på bildene har en 2,0-liters turbomotor med 210 hk. En 2,8-liters V6 vil bli tilbudt i Europa mens amerikanske kunder kan få en enda større 3,6-liters V6, den samme som sitter i for eksempel Buick Lacrosse. Det kommer også diesel- og E85-utgaver og på sikt også en hybridversjon.

Går det som planlagt, skal nye Saab 9-5 lanseres på høstens Frankfurt-utstilling. Hvis Saab kommer seg helskinnet gjennom det neste halvåret.

HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag

Powered by Labrador CMS