Seat Ibiza FR

Seat Ibiza FR

Seat Ibiza FR

Seat Ibiza FR

Seat Ibiza FR

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Ibiza SC Trophy

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Seat Leon Cup Racer

Skoda Rapid Sport

Skoda Rapid Sport

Skoda Rapid Sport

Skoda Rapid Sport

Skoda Rapid Sport

Skoda Rapid Sport

Skoda og Seat tenker racing

Både Skoda og Seat vil være med på langweekend med storebror GTI. Så de har også kommet med spesielle konseptbiler. Racing er fellesnevneren.

Publisert Sist oppdatert

Det var jo opprinnelig GTI-weekend, da samlingen ved Wörthersee i Østerrike startet for mer enn 30 år siden. Men nå er det blitt fest for hele familien. Derfor kommer Skoda med en skikkelig nyhet, og Seat har hele favnen full.

Skoda bygger på sin nye Rapid og kaller den de har med til denne helgen for Rapid Sport Concept. Konsept er det nok, for det er elementer her du ikke akkurat vil finne på gata, men grunntanken er åpenbart en fremtidig Rapid Sport.

Nå er kanskje ikke Skoda det merket i denne gruppa med rikest sportslig kred, men ikke glem at biler derfra herjet Europas store rallyer mens Folkevogn fremdeles var en Boble og Seat bare var en spansk Fiat.

Nå har Skoda gått den vanlige veien med store spoilere og luftinntak og feite hjul og sleipe fargekombinasjoner som alle sammen antyder «Racing». Fargebruken gjør selvfølgelig sitt. Den spesielle stålgrå grunntonen blandet med noe de kaller Corrida-rødt (burde ikke det navnet være reservert for Seat?) - også på felgene, gjør uttrykket ganske spesielt.

Men mens Rapid Sport bare antyder racerbaner, roper Seats Leon Cup Racer det ut med store bokstaver og høyt trykk. Men dette er en ren racerbil, hva som er konsept her er ikke lett å se, og det hele skal selges for mellom 70 og 95.000 euro, avhengig av om du vil ha sprint utgaven eller endurance.

Ikke rart dette ser ut som ramme alvor, sporvidden bak er breddet med 40 cm – det merkes. 18 tommers racinghjul også.

Den er ikke spesielt beskjeden den store to-fase hekkspoileren heller. Det er bra de har beholdt takbuen og store deler av profilen, og det er fremdeles elementer i fronten som forteller hvor opprinnelsen til dette finnes.

Setene har HANS-beskyttelse, det er montert et skikkelig bur, og all informasjon kommer gjennom et rent racing-TFT-display mens de fleste av førerens meldinger, som ikke går via pedaler, sendes ved hjelp av et multi-multi-funksjonsratt.

2-liters firer med turbo som gir 330 hk driver det hele gjennom 6-trinns DSG, og bilen har fått den samme e-lock diffbremsen som den nye GTI.

Litt spennende er det at Matthias Rabe, som ikke bare er doktor, men også sjef for Seat R&D, sier at «se ikke bort fra at vi legger inn en 1,6-motor og bygger en WTCC-utgave. Vi har jo visse tradisjoner der».

Da er de litt lavere i status de andre Spesial-Seatene som vises der.

Ibiza SC Trophy er en utvikling av den bilen som kjører enmerke-serier på racerbaner i Spania og Italia.

For årets sesong er den utstyrt med 200 hk fra en 1,4-liters turbomotor og har 7 trinn bak DSG’en. Pluss skikkelig sperre i diffen. 31.500 euro for dere som har banelisens. Det – viser det seg – er det mange som har råd til.

(Men mens Skoda altså har rappet et såpass fengende navn som Corrida-rødt, må spanske Seat nøye seg med Emocion-rødt. Nedtur i forhold, spør du meg.)

En spesiell Ibiza Cupra er også på plass, sammen med to Leon-modeller. Begge med utstyr fra Seats delekataloger, blant annet er Aero-settet ganske tiltrekkende. Dette er også biler som ruller på 19-tommere og ser tøffe ut, og i overkant av 180 hk gjør at de stort sett leverer det de lover.

PS!
Det er ganske underlige ting å finne når man leser pressemeldinger med lupe. Både VW, Seat og Skoda har sendt oss informasjoner om Wörthersee-Treffen 2013. Som finner sted fra 8. til 12. mai i år.

Ifølge Seat ventes det minst 100.000 tilskuere. Volkswagen regner med minst 150.000. Og ifølge Skoda vil det komme opp til 200.000 fans. Rart man ikke kan nøye seg med å tenke på ett tall – på konsernbasis.

Powered by Labrador CMS