Auto Shanghai 2021
Aion Y
Auto Shanghai 2021
Arcfox Alpha S
Auto Shanghai 2021
BYD AE1
Auto Shanghai 2021
Chery Ant
Auto Shanghai 2021
Dongfeng Voya Lantu Free
Auto Shanghai 2021
Geely L
Auto Shanghai 2021
Geometry A Pro
Auto Shanghai 2021
Great Wall Baja Snake
Auto Shanghai 2021
Haval SUV
Auto Shanghai 2021
Hengchi 5
Auto Shanghai 2021
Hongqi E-QM5
Auto Shanghai 2021
Hongqi studie
Auto Shanghai 2021
IM Airo
Auto Shanghai 2021
Chery Jetour
Auto Shanghai 2021
Li Xiang One
Auto Shanghai 2021
MG Cybester
Auto Shanghai 2021
Ora Punk Cat
Auto Shanghai 2021
Roewe Yuejing
Auto Shanghai 2021
Saic Marvel
Auto Shanghai 2021
WDS Cars Project S9 - Foto: Daniel Nikodem
Auto Shanghai 2021
Wuling Mini EV Cabrio
Auto Shanghai 2021
Xpeng P5
Auto Shanghai 2021
Zeeksr
Auto Shanghai 2021
Zhiji L7
Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Auto Shanghai 2021

Den store bilutstillingen i Shanghai – 810.000 besøkende – satte virkelig Kina på kartet som en bilnasjon med blikket mot fremtiden. Importmerkene så faren – de var der sterkere enn noen gang før.

Publisert Sist oppdatert

Bare det at Kina klarte å avholde en bilutstilling, mens resten av verden var mer eller mindre nedstengt, sier litt om hvordan de behandler både pandemi og biler.

Tusen firmaer var på plass – også de store teknologiselskapene – men det var selvfølgelig de nye modellene som vakte størst interesse. Aion Y ble omsvermet fordi det var en ny modell – ikke fordi den ble drevet av høyinteressante grafen-batterier.

De aller fleste nyhetene gikk på ‘ny energi’, det vil si elektrisitet på en eller annen måte. Batteri med rekkeviddeforlenger, eller hybrider av forskjellige oppskrifter, men selvfølgelig var de fleste rene batterielektriske biler.

En rekke av de nye elbilene var også merker du aldri har hørt om før, men det skyldes ikke at de er nye på banen, bare at de har fått nye klær.

Når de kommer med biler i et nytt segment, eller med ny teknologi, har de store og etablerte kinesiske konsernene en tendens til å etablere et nytt merkevarenavn.

Bare hos Geely har vi nå både Geometry og Zeekr. Zhiji er et nytt merke fra SAIC, i samarbeid med Alibaba – teknologiselskapene rykker stadig nærmere, og MG har etablert et sidemerke som enkelt og greit heter R. Men deres nye Marvel vil bli hetende MG når den kommer til Europa neste år.

De som tror at den voldsomme lanseringstakten betyr at elbiler overtar verden, må nok allikevel vente enda litt.

I Kina er det ca. 5 millioner batteri- og PIH-biler i trafikk. Det vil si litt under 50 % av den globale bestanden. Men de forsvinner i totalen – i Kina er bestanden for tiden litt under 300 millioner biler.

Høres det mye ut? Det tilsvarer 205 biler per 1000 innbyggere.

I USA er det 871 biler pr. tusen! Det er med andre ord ikke så rart at det årlig tilføres mer enn 30 millioner nye biler der – og økende.

Ikke så mange elbiler som vi kanskje tror forresten. I mars – rett i forkant av utstillingen – kunne industrien slå fast at for første gang var mer enn 10 % av de nye bilene elektrifisert. Et stykke igjen til norske verdier.

En rekke av disse bilene var nok å se på utstillingen. Men ved siste opptelling hadde Kina vanvittige 400 produsenter av en eller annen form for elbil. Om det skyldes en optimistisk tro på fremtiden, eller et kynisk blikk på lokale, offentlige incentiver er vanskelig å si.

Det skal bli spennende å se hvor mange som vil være tilbake på banen i 2025 – som også i Kina regnes som et slags vannskille-år. Og det skal bli spennende å se hvilket inntrykk importmerkene gjør på Kina-markedet fremover.

De var der, tyngre representert enn noensinne, spesielt amerikanerne og tyskerne, men også japanerne begynner å våkne. Du har tidligere fått mange av disse nyhetene her på BilNorge, og du finner dem samlet i alfabetisk orden nederst i denne saken.

Men det som er litt spennende er at i en JD Power-undersøkelse, rett i forkant av utstillingen, sa halvparten av de som tenker å kjøpe ny bil i løpet av de neste seks månedene at de ville kjøpe et Kina-merke.

I 2016 var denne andelen bare på 20 %.

Men glem bakgrunnen, her skal du få noe av de kinesiske nyhetene fra Shanghai.

Aion er et nytt merke fra GAC – et stort konsern som for tiden er i ferd med å inngå avtale med norsk importør. Y er en ny kompakt modell, rimelig, ca. 150.000 kroner med full tech-pakke innvendig, 135 kW og 600 km rekkevidde.

Arcfox Alpha-S er en bil fra Jihu – «ny energi»-selskapet BAIC har opprettet med Huawei. Derfor er dette den første bilen som bruker teleselskapets førerstøttesystemer. 1000 km uten hjelp fra fører, hevder de. Debuterte Genève 2019.

På tross av børsbobler som Nio og Xpeng er BYD den bilfabrikken i Kina med høyeste børsverdi. De pøser på med nye modeller – i Shanghai var kanskje AE-1 mest interessant. Ikke ulik ID.3, men 2,9 til 100 gruser alle småbiler.

Chery viste to konseptbiler, begge het Ant og denne, den store het Ant X. Skyvedører, romfartskabin og bygget på en smart drive-by-wire plattform. Det hele under det fengende mottoet “Clean World YOO Future”

Noen ganger heter den Lantu, andre ganger Voyah, men modellen heter First og moderfabrikken er Dongfeng. Fem seter, ren el (500 km) eller med rekkeviddeforlenger. Slår du inn Performance modus vil alle tre dashbordskjermene forsvinne.

Jommen stilte Geely med biler under egen navn også. Som denne helt nye Xingyue L. Her er Snapdragon 8155 chip og IMAX 1 meter skjerm viktigere enn 2-liters firer på 235 hk og 8 trinn, firehjulsdrift og CMA (gammelVolvo-arkitektur).

Geometry er en annen blomst i Geelys enorme bukett av modellnavn. A Pro er en oppdatert versjon som byr på 150 kW og en rekkevidde på 600 km. Dette er forholdsvis rimelige biler som det er snakk om å eksportere til utvalgte markeder.

Great Wall har også mange merker under paraplyen – men her er en de kjører under eget navn. Her dreier det seg også om god, gammeldags forbrenningsmotor. Baja Snake er inspirert av Shelby og skal bygges i begrenset opplag, sies det.

Haval SUV er en slags blanding av Suzuki Jimny og Kia Soul og kommer fra Great Wall. Deres nye SUV har ikke mindre enn seks skjermer foran, bl.a. en i rattet. Det finnes kun to fysiske brytere, en for bakluken og en for å åpne luken til kontakten.

Evergrande startet opp Hengchi, ren elbilprodusent, i fjor. De forteller at de har ni modeller på gang. I Shanghai viste de seks. Det forteller at Anders Warming, dansken som tidligere var designsjef for Mini, har hatt et veldig travelt år.

Hongqi er i ferd med å bli introdusert på det norske markedet, men ikke alt som var nytt i Shanghai er aktuelt for Norge. Sannsynligvis ikke E-QM5 for eksempel. En sedat sedan, 5 meter, 100 kW og 420 km, men maksimal komfort i baksetet.

Fremdeles kommer kineserne med noe som gjør at man ikke tror sine egne øyne. Som L-Concept fra Hongqi. Avløser for flaggskipet L5? Spindelvev-lys, tre seters interiør med, tro det eller ei, lysekrone! Ikke noe ratt, men førersete.

IM har fått hjelp (sier de – det ser nesten ut som det motsatte) fra det engelske designselskapet Heatherwick til å formgi Airo. Helt autonom, fire skyvedører, plass til spisebord mellom sofaene og et partikkelfilter som garanterer deg ren luft.

Jetour høres ut som en selskapsreise-arrangør men er et undermerke fra den andre Chery: Chery Commercial Vehicles. Oppdatert L7 med lang akselavstand, store hjul, romslig interiør, meningen er komfort, men ikke luksus, 5/6/7-seter.

At Li har en børsverdi høyere enn for eksempel FAW eller GAC er helt utrolig – de lager ikke en gang el biler. Deres eneste modell er denne, Xiang One, en hybrid. Like gammel som Nio, men 33.000 biler solgt er en tredel av Nio-volumet.

MG slapp bilder av sin Cybester i god tid før utstillingen og sa at med 5.000 interesserte (med 1000 renminbi fra hver) før 1. august, ville den gå i produksjon. De nådde 5.000 på den andre utstillingsdagen. Dette kan bli en forfriskende elbil.

Ora er et annet elbilmerke fra Great Wall. Lansert i 2019, oppskriften er ‘søte biler’ som heter noe med Cat. Denne Boble-inspirerte (riktignok 4 dører) heter Punk Cat. Interiøret er kjennes også igjen, med ett rundt instrument rett foran rattet.

Fronten er ganske grusom, inspirert av en hval sier Roewe. Den heter da også Yuejing som visstnok betyr hval. Roewe startet som en kinesisk utgave av Rover 75 og er et søstermerke til MG. Basis for denne er en gammel sliter, RX 5 Max.

Egentlig en to år gammel 1400-hesters superbil fra Hongqi, omarbeidet av ex-VW Walter de Silva. Den har fått et nytt navn fordi det er planer om å bygge den i Italias Motor Valley, rett rundt hjørnet for Ferrari og Lambo. Foto: Daniel Nikodem.

SAIC har et elbilundermerke som heter R. De lanserte Marvel. Den skal eksporteres til Norge om ikke lenge. Da som MG. En «DingTalk» som kan holde 300 folk online samtidig og holde en 720 p HD videokonferanse. 505 km rekkevidde.

WDS Cars Project S9 er egentlig en to år gammel 1400-hesters superbil fra Hongqi, omarbeidet av ex-VW Walter de Silva. Den har fått et nytt navn fordi det er planer om å bygge den i Italias Motor Valley, rett rundt hjørnet for Ferrari og Lambo. Foto: Daniel Nikodem.

Det ble bygget et par prototyper av Think uten tak. Den ville blitt akkurat like søt som denne, for mer enn ti år siden. Så da får vi nøye oss med Wulings EV Mini-konsept. I lukket form solgte den bedre enn Tesla i sine første seks måneder.

Xpeng som nettopp har begynt å selge i Norge dukket opp med sin nye P5, familiebilstørrelse, som kommer i salg senere i år rett i strupen på Tesla Model 3. Vi har fått flere detaljer om XPilot 3.5 arkitekturen enn om drivlinjen.

En ny måned, et nytt merke fra Geely. Zeekr heter det som ble lansert i Shanghai. 720 km rekkevidde, da er det vel ikke nødvendig å si mer? Eller kanskje: 536 hk, eller 100 til null på 34 meter. Rundt 350.000 kroner. Global rollout i høst.

Både SAIC og Alibaba er inne i Zhiji. Fabrikken ble etablert i desember 2020 og presenterte sin L7 på utstillingen. Også som SUV. Trådløs lading med 95 % effektivitet og nesten 1000 kilometer rekkevidde. To motorer.

Disse bilene har vi også omtalt i forbindelse med Shanghai:

Powered by Labrador CMS