-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VTOL på hydrogen
Flygende bil – på en annen måte
Jeg er for lengst blitt ganske lei av flygende biler – kan du tenke deg et større kompromiss? Samme sak som skal løse to så forskjellige oppgaver. Men her er en annen vinkling på temaet.
Denne gangen dreier det seg om et skikkelig fly.
Men skikkelig? Drevet av elektriske turbiner som får strømmen fra hydrogen. Om det skjer via en brenselcelle vet jeg ikke.
Grunnen til at dette burde interessere, bortsett fra at det generelt er spennende med fremoverrettet flyteknologi, er at det er to sterke bilnavn blandet opp i dette prosjektet.
Sirius Aviation heter selskapet bak prosjektet, men med seg har de fått to sterke bilnavn. BMW Designworks på design og aerodynamikk, og Sauber Group på konstruksjonssiden.
Sauber kjenner du godt fra Formel 1 der de har deltatt siden 1993. Designworks er en del av BMW som brukes når ting ikke skal komme i konflikt med bilfabrikkens egne designere.
Fly er definitivt ikke ukjent for noen av dem.
To størrelser
Sirius tar foreløpig sikte på to størrelser: Business-Jeten skal kunne ta inntil tre personer, mens Millenium – som skal kunne brukes kommersielt – er for fem.
Privat-flyet skal kunne klare nesten 2000 km, inntil 30.000 fot og nesten 600 km/t.
Den litt større maskinen får en kortere rekkevidde, nesten halvert, men ellers samme prestasjoner. Begge ligger på sensasjonelle 60 dBa – omtrent som en moderne oppvaskmaskin.
Flyene blir VTOL-kapable og begge blir utstyrt med fallskjerm som skal kunne ta seg av hele flyet hvis noe skjer. (Jeg har for lengst sittet på med en Cirrus som var utstyrt med noe liknende. Av en eller annen grunn følte jeg meg ikke mer beroliget.)
Sirius sier at dersom de skulle bygget tilsvarende batterielektriske fly, ville det hatt en rekkevidde på litt over 200 km!
Jeg gleder med til avdukingen og nærmere detaljer. I tillegg til spennende teknologi ser jo designen attraktiv ut.
Planen er at begge skal på vingene i løpet av neste år.