-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Karoq
Den fleksible
Skoda Karoq er den eneste av testbilene som fullt ut forsvarer SUV-begrepet, og som samtidig har de fleste av flerbruksbilens fleksible egenskaper.
Selv om den koster drøyt 100 000 kroner mer enn nest dyreste i testen, ble Skoda Karoq raskt testteamets favoritt. Karoq er lett å bli venn med, har det mest fleksible interiøret, den mest moderne multimedieløsningen og kan tilby flest motor/girkasse/4x4-kombinasjoner. Sånn sett er Skoda Karoq i en klasse for seg her.
Fleksibel
Mange fryktet at da Karoq skulle erstatte Yeti, var det takk og farvel til Varioflex bakseteløsningen hvor hvert av de tre setene kunne lengdereguleres og tas ut individuelt. Heldigvis beholdt Skoda løsningen i bilen, som både er lillebror til Skoda Kodiaq og halvbror til VW Tiguan. Med MQB-plattformen i bunnen oppfører Kodiaq seg på veien stort sett som resten av familien.
I utstyrsvarianten Style inkluderes kjøreprofilprogram som gjør det mulig å tilpasse demping, gasspådrag og styring. Programmet inneholder også offroadmodus ved valg av 4x4.
På vår testbil var det krysset av i de fleste mulige rubrikker, men jeg tror ikke Karoq oppleves særlig simplere om 50.000 kroner strykes fra utstyrslisten. Her ville jeg eksempelvis droppet den store skjermen uten volumknott, og erstattet den med en litt mindre med knott til å stille radioen. Joda, lydvolumet kan justeres på rattet, men spar meg i det minste for å gjøre hyppige og viktige innstillinger via berøringsskjerm.
Karoq er forøvrig første Skoda utstyrt med digital instrumentskjerm á la Audi og VW. Dessverre koster det ekstra.
Diesel
Egentlig skulle dette være en bensinbasert SUV-test, men fordi Skoda Karoq er så ny at 150 hk bensin ikke kan leveres ennå, falt valget på VW-konsernets svært mye brukte 2,0-liter/150 hk/340 Nm kraftige dieselmotor. På grunn av dieselmotor og 4x4, har Skodaen rundt 200 kilo mer vekt å trekke på enn 3008/Grandland X, og følgelig høyere CO2-utslipp.
Men ærlig talt, denne motoren rakler mindre enn de to nevnte bensinmotorene, og i kombinasjon med sjutrinns DSG-girkasse fungerer den utmerket. Bonusen ligger i muligheten til å trekke to tonn etter bilen, nær det dobbelte av Opelen.
Skodaen har også dieselvarmer, som gjør det mulig å starte morgenen i varm bil uansett hvor kaldt det er ute.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng