-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Spada er tilbake
Det er spesielt en bil jeg gleder meg til, når Top Marques åpner sine dører i Monaco om tre ukers tid. Far og sønn Spada er tilbake med en ny modell.
Det har tatt ganske lang tid mellom hver gang Spada-familien har vist seg. Pappa Ercole kom med sin siste, et forsøk på å gjenopplive Osca – Dromos GT kalte de modellen – i 1998. Og så kom sønnen, Paolo, med sin ganske lekre Corvette-baserte Codatronca, i 2007.
Disse to herrene er kanskje ikke så kjent, selv blant entusiastene, for de har aldri drevet karosserimakeri under eget navn. De har alltid jobbet for andre, men med noen glitrende resultater.
Nomader
Ercole har naturlig nok den beste merittlisten, for han opererte jo i karosserimakernes gullalder. Han var lenge sjefdesigner hos Zagato, og det meste som kom derfra på den tiden var jo mesterverk.
Men mesterverkest var vel Aston Martin BD4 GTZ – en double bubble toseter, så fantastisk at det har vært bygget i hvert fall to serier med rekreasjoner i ettertid.
Etter at han forlot Zagato begynte han først hos Ford og jobbet på GT70-prosjektet, før han ble med i Ghia-fusjonen. Etter det flyttet han nordover, først til Audi og så til BMW der han satte meget dype spor etter seg.
Der ble han designsjef Claus Luthes høyre hånd, og både 5-serien fra 70-årene og 7-serien fra 80-årene er i stor grad Ercole Spadas verk (og dersom du vil vite litt mer om akkurat denne historien, detaljer du nok ikke finner noen andre steder, kan du lese mer her).
Paolo jobbet sammen med sin far, blant annet på Dromos-modellen, men da pappa sa at nå var nok nok, og han påsto han ville trekke seg, reiste sønnen til Tyskland der han blant annet jobbet på tidlige Smart-prosjekter sammen med Michael Mauer (senere SAABs designsjef, og nå designsjef hos Porsche).
Deretter overtok han Hondas advanced studio i Milano, før han begynte som lærer på Istituto Europeo di Design i Torino, og så startet han Spadaconcept i Torino. Det var derfra Codatronca kom, og det er derfra årets Monaco-deltaker kommer.
Beslektet
Foreløpig har vi bare tegningen av den der man tydelig kan se at den er i slekt med 2007-modellen. Men vi får vite at her er det meste basert på racingteknologi, slik at det vel antydes at dette er en bil med for trackdays enn for gatebruk.
Samma det, poenget er at Spada-navnet fremdeles lever, her presiseres det også at dette er noe Ercole og Paolo har gjort (hvor er det forresten blitt av Wojtek Sokolowski som du startet firmaet sammen med?) og at de fortsatt viser at de er i stand til å skape.
La oss håpe bilindustrien sender dem mange nok hemmelige jobber til at de fortsatt kan holde hodet over vannet.